Det globala företagsåret 2014: Optimismen ökar i G7, men minskar i BRIC.

Färska resultat från revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons globala undersökning visar att företagen i mogna ekonomier ser ut att driva tillväxt och efterfrågan under 2014, medan företagen i BRIC-länderna får ett mer utmanande år. Företagens optimism och tillväxtindikatorer har ökat väsentligt i G7 den senaste tiden medan BRIC-ländernas optimism har fallit. Detta gör att balansen förändras i den globala ekonomin framöver.

För ett år sedan hade de så kallade G7-länderna ett balansmått som speglar optimism respektive pessimism på -16 jämfört med 39 i BRIC-länderna. (Balansmått avser andelen optimistiska företag minskat med andelen pessimistiska.) Nu är dock bilden väsentligt annorlunda. G7-ländernas optimism har ökat till ett balansmått på 28 procent vilket innebär en ökning med 44 procentenheter. Det är framför allt förbättringar i Japan, Storbritannien och USA som ligger bakom ökningen. Optimismen i BRIC-länderna har samtidigt fallit med 17 procentenheter till 22 procent, där Brasilien har lett nergången och nu har rekordlåga tio procent. Även Ryssland har tappat förtroende för det egna landets ekonomiska förutsättningar och når sin lägsta notering sedan 2009 (en procent).

Peter Bodin, global styrelseordförande i Grant Thornton International Ltd och vd för Grant Thornton Sverige kommenterar:

- Vi kommer att få ett skifte 2014 i vilka som agerar lokomotiv i den globala ekonomin.. BRIC-länderna har i stort sett drivit den globala tillväxten sedan den finansiella krisen, men nu gör G7-länderna comeback och till och med eurozonen verkar vara med på tåget. Skillnaden mot för ett år sedan är stor. Tillväxtmöjligheterna ser goda uti G7, medan osäkerheten växer i BRIC-länderna och i Latinamerika, säger Peter Bodin.

Fyra av tio BRIC-företag lider av brist på efterfrågan

Den förändrade tilltron kan direkt översättas i tillväxtmöjligheter, enligt Grant Thorntons undersökning. Utsikterna för ökad omsättning hos G7-företagen har ökat till ett balansmått på 49 procent under året (andelen företag som tror på ökad omsättning minskat med de som tror på minskad omsättning). I BRIC, däremot har förväntningarna på omsättningstillväxt fallit med 27 procentenheter till 54 procent under samma period. Samma trend avspeglar sig även när det gäller vinstförväntningar liksom anställningar och investeringar. Dessutom hindras G7 länderna i mindre omfattning av brist på efterfrågan, medan andelen företag vars tillväxt hindras på grund av brist på efterfrågan ökade något i BRIC-länderna, där nu fyra av tio företag säger att detta är ett hinder för tillväxt.

-  För tolv månader sedan såg tillväxtutsikterna helt annorlunda ut för G7. Europa befann sig i recession, USA oroades över budgetstupet och ”Abenomics”* hade ännu inte gett effekt i Japan. Men nyligen har dessa två ekonomier återfått tillväxten samtidigt som arbetslösheten minskar och konsumentpriserna stiger. Som en följd ser vi nu förnyad efterfrågan på varor och tjänster, vilket förstås översätts i förbättrade kort- och långsiktiga tillväxtutsikter, säger Peter Bodin.

* Abenomics kallas den ekonomiska politik som den japanska premiärministern Abe står bakom.

-  BRIC-ländernas situation är svårare. Nyheten under 2013 att det amerikanska Federal Reserve drar ner på sitt omfattande stödprogram, skapade stor osäkerhet och förvirring hos utvecklingsländerna. Det är troligt att nerdragningarna kommer att ske under 2014. Tillväxten i alla fyra BRIC-länder har bromsat in rejält. Läget i Kina ser dock mer stabilt ut, medan Brasilien, Indien och Ryssland har allvarliga ekonomiska och politiska utmaningar att vänta under de kommande tolv månaderna. Förhoppningen är att vi nu går mot en mer balanserad global ekonomi med färre ytterligheter. Detta borde stödja möjligheterna till tillväxt, bättre balans och mindre svängningar, så att företagen kan planera för framtiden och fatta beslut med större säkerhet, avslutar Peter Bodin.

Om undersökningen

Grant Thorntons International Business Report (IBR) ger insikter om åsikter och förväntningar hos fler än 12 500 företag årligen i 45 länder. För de resultat som publiceras här har 3500 företagsledare intervjuats mellan november och december 2013, däribland 450 svenska företagsledare i företag med 50-500 anställda. Primärt intervjuas vd-ar och styrelseordförande via telefon, men i enstaka länder kan andra intervjuformer förekomma av legala skäl. Datainsamlingen och bearbetningen av materialet sköts av Grant Thorntons researchpartner Experian. Intervjuerna i Sverige görs av företaget Prospector. Denna unika undersökning har 21 års trenddata för de flesta av de europeiska länderna och tio år för icke-europeiska länder. För mer information besök även:

www.internationalbusinessreport.com

Peter Bodin, vd Grant Thornton Sverige, styrelseordförande GTIL

T 0708-21 71 69

E peter.bodin@se.gt.com

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.