• Grant Thornton/

Internationell undersökning visar: svenska företag mycket pessimistiska om 2013, men frikostiga med löneökningar

Revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons undersökning om hur företag i 44 länder ser på det kommande året visar en överraskande kombination av pessimism och lönegenerositet bland de svenska företagen. Sverige återfinns bland de tio mest pessimistiska länderna i undersökningen.

De svenska företagen återfinns i årets undersökning bland de tio mest pessimistiska länderna i världen när det gäller de ekonomiska utsikterna för 2013. Sverige ligger på plats 35 av 44 länder i rankinglistan, som i år toppas av Förenade Arabemiraten som det mest optimistiska landet. Det innebär att Sverige rasat ytterligare i listan jämfört med förra året, då vi befann oss på plats 28.

Trots den svenska pessimismen avser dock tre av fyra svenska företag (76 %) att höja lönerna mer än inflationstakten. Inget annat land är i närheten av att ha en så hög andel som bjuder över inflationsnivån i löneökningar. Närmast efter Sverige kommer Chile, där 46 % av företagen avser att höja mer än inflationsnivån. I Finland räknar bara två procent av företagen att höja lönerna mer än inflationen, i Danmark fyra procent och i Norge 14 procent. Norge toppar Norden-listan över de mest optimistiska länderna och placerar sig på nionde plats i den totala rankinglistan.

-  Höstens varselvåg och kraftiga inbromsning i ekonomin har fått även de svenska företagarna att börja känna på vad övriga Europa har fått erfara under en längre tid, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Men i en situation där det blir tuffare exportförhållanden och där vårt lands konkurrenskraft måste vara stark, är det oroande att Sverige är det land i världen där vi är mest generösa med löneökningar, menar Bodin.

Deppigast i Stockholm

Vid en närmare analys av Sverige visar undersökningen att det är företagsledarna i Stockholm som är mest pessimistiska om 2013. Det så kallade balansmåttet (differensen mellan andelen optimistiska och pessimistiska företag) visar på -20 för Stockholm, medan landet i genomsnitt har ett balansmått på -16. I Göteborg är balansmåttet -7 och i Malmö 0, d.v.s. andelen optimistiska och pessimistiska företag är lika stor. Det är också i Göteborg (84 %) och Malmö (83 %) som har högst andel företag som avser att öka lönerna över inflationsnivån. I Stockholm är andelen 71%.

Budgetstupet ökar pessimismen i USA

Totalt sett visar undersökningen en ökad pessimism bland företagen runt om i världen, vilket orsakas bland annat av situationen i USA med osäkerhet kring det så kallade budgetstupet. De amerikanska företagen i undersökningen har tappat den optimism om framtiden man hade under de två första kvartalen 2012 och ligger på den mest pessimistiska nivån sedan finanskrisen inleddes. Amerikanska CFO:s vittnar i en annan undersökning gjord av Grant Thornton USA om att de avvaktar med beslutsfattandet beroende på osäkerheten kring budgetstupet.

En så kallad ”vänta och se-mentalitet” är tydlig bland ett flertal av de 44 länder som undersökningen omfattar och denna avvaktande hållning innebär uteblivna beslut om till exempel investeringar och företagsaffärer. Bland de tio länder som befinner sig bland de mest pessimistiska länderna är sju europeiska, däribland Sverige. Finska företag är ännu deppigare och överträffas bara i pessimism av Japan och Spanien. Störst optimism i världen hittar man i tillväxtekonomierna, där länder som Peru, Brasilien och Indien fortätter att ha tilltro till det egna landets ekonomi under 2013.

Kommentarer till rankinglistan (se pressmeddelandet som pdf)

Rankinglistan över 44 länder avser värdet som kallas balansmått. Balansmåttet anger andelen optimismiska företagare minskat med andelen pessimistiska.

Om Grant Thornton-undersökningen

Grant Thornton genomför sin så kallade International Business Report för 21:a året i följd. Undersökningen med företagsledare genomförs numera kvartalsvis och årligen intervjuas över 12000 personer. De resultat som nu presenteras baserar sig på intervjuer primärt genomförda per telefon under november-december 2012, då 3200 företagsledare intervjuades. För första gången i undersökningen ingår denna gång även Norge och de baltiska staterna. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningsföretaget Experian genomför intervjuerna och datasammanställningen för Grant Thornton.

Peter Bodin, vd

Grant Thornton är Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 1000 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.