Sverige på femte plats när tillväxtpotentialen rankas globalt

Sverige klättrar fyra placeringar och hamnar på femte plats när länderna med bäst tillväxtpotential i världen rankas. Toppar listan gör Singapore, följt av Israel, Australien och Finland. Samtliga länder bland årets topp fem fanns på topp tio-listan förra året, vilket tyder på en stabil tillväxt. Alla nordiska länder rankas högt, med Norge på åttonde plats och Danmark på femtonde.

Resultaten kring ländernas tillväxtpotential framkommer i en undersökning från revisions- och konsultföretaget Grant Thornton som kartlagt världens 60 största ekonomier och deras tillväxtpotential under de senaste tolv månaderna. Undersökningen är indelad i fem olika tillväxtkategorier. Sverige placerar sig högt när det gäller företagsklimat (2) och teknik (4). Däremot rankas Sverige lägre inom kategorierna arbetsmarknad (37), finansiella villkor (24) och lokala marknadsmöjligheter (34). Inom Västeuropa hamnar Sverige på topp tio-listan inom alla fem undersökta kategorier.

- Sverige har ett mycket gott företagsklimat för tillväxt, säger Peter Bodin vd på Grant Thornton. Just nu upplever vi hur nya svenska bolag växer sig starka internationellt och den svenska startupscenen är i den absoluta värdstoppen över att ta fram nya så kallade unicorns (bolag med över en miljard dollar i omsättning), fortsätter han. Vi är duktiga på entreprenörskap i Sverige och har också förutsättningarna att lyckas väl. Vi ser det i denna undersökning, men även i intervjuer med svenska företagsledare. Det är en myt att det är jobbigt att driva företag i Sverige. Jämfört med många andra länder är det inte alls så krångligt som man ibland får uppfattning av, avslutar han.

I undersökningen har varje land jämförts och rankats på en skala mellan 0-100, där 100 motsvarar den mest dynamiska miljön och 0 den minst. Ett index över 66 räknas som bra och där placerar sig Sverige bland annat inom följande områden: Politisk stabilitet, juridiska och regulatoriska risker, bredbandsabonnemang per 100 invånare, arbetslöshet i procent, privat konsumtion per capita, förväntat antal utbildningsår och skattebördan för företag. Sverige har däremot sämre ranking inom områden som andel av befolkningen som är under 30 år, tillväxt i bredbandsabonnemang, marknadsvärde på förvärv och fusioner samt hur börsindex påverkats av förändrat dollarvärde.

Sveriges ranking inom de olika tillväxtkategorierna:

• Företagsklimat (2) Kategorin innefattar det politiska klimatet för privata företag och konkurrens, politisk stabilitet, påverkan av lagar och bestämmelser, utrikeshandel och växelkurssystem. Sverige hamnar på andra plats, efter Kanada. Finland (5) och Danmark (8) är med på topp-tio.
  • Teknik (4) Här har man tittat på tillväxten för de totala it-investeringarna, tillväxten inom bredbandsanslutningar, antal bredbandsabonnenter och bredbandsanslutningar per 100 invånare samt den totala andelen forskning och utveckling av GDP. Sverige rankas fyra, tätt efter Finland på tredjeplatsen. Listan toppas av Israel.
  • Finansiella villkor (24) Inom kategorin rankas länderna bland annat efter kvalitén på det övergripande finansiella systemet, tillväxt i värde på genomförda fusioner och förvärv, inhemska krediter som tillhandahålls av banksektorn och skattetryck för företag. Här återfinns Sverige först på 24:e plats, medan Finland (3) och Norge (6) intar topp-tio. Högst rankat är Singapore.
  • Marknadstillväxt (34) Här har man tittat på reell privatkonsumtion per person, hur börsindex påverkats av förändrat dollarvärde och faktisk GDP-tillväxt. Kina toppar listan där Sverige rankas som 34, högst av de nordiska länderna. Inga europeiska länder återfinns på topp-tio.

• Arbetsmarknad (37) Andel arbetslösa, antal utbildningsår, procent av befolkningen som är under 30 år samt produktivitet. Med en 37:e plats hamnar Sverige längst ner av de nordiska länderna, där Norge (10) är det enda som finns med på topp-tio. Högst rankat är Algeriet.

Om undersökningen
I Grant Thorntons undersökning Going beyond borders: Where to grow your business har världens 60 största ekonomier rankats utifrån 22 indikatorer inom fem tillväxtkategorier. Val av tillväxtkategorier och indikatorer baseras på expertanalys från The Economist Intelligence unit (EIU), Världsbanken, Thomson Financial och UNESCO. I tillägg har EIU genomfört en enkätundersökning med 406 ledande befattningshavare. Undersökningen har genomförts årligen sedan 2011. Mer information: www.grantthornton.global

Peter Bodin, vd Grant Thornton Sverige

Twitter: @GT:_LisLar

Twitter:@GrantThorntonSE

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget med cirka 1100 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.