Tunga namn nominerade i Women’s Board Award 2015

Den 19 oktober delas Women’s Board Award ut för fjärde gången i Sverige. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram framgångsrika kvinnliga styrelseledamöter som har ordförandepotential i större bolag och att främja styrelsekompetens. Signhild Arnegård Hansen, Lilian Fossum Biner samt Pia Rudengren är nominerade till årets pris.

De nominerade 2015
Kvinnor som haft resultatansvar och erfarenhet av styrelsearbete i större bolag kan nomineras till priset. Årets kandidater är framtagna och intervjuade i samarbete med Alumni. Tre kvinnor är nominerade till årets prisutdelning:

Signhild Arnegård Hansen, fil kand, grundare och tidigare vd för Svenska LantChips AB och styrelseordförande Svenskt Näringsliv. Idag styrelseledamot i bl a SEB AB, Magnora AB och SOS Barnbyar samt styrelseordförande för Svenska LantChips AB.

Lilian Fossum Biner, civilekonom, tidigare CFO Axel Johnson AB, Senior VP HR Electrolux AB och CFO Spendrups AB. Idag styrelseledamot i LE Lundbergföretagen AB, Thule AB, Nobia AB, a-connect AG, Oriflame Cosmetics AB och Givaduan S.A.

Pia Rudengren, civilekonom, tidigare CFO Investor AB, Executive Vice President W Capital Management AB och styrelseordförande Q-Med AB. Idag styrelseledamot i Swedbank AB, Tikkurila Oyj, Kapp-Ahl AB och Duni AB samt styrelseordförande i Social Iniative.

I juryn, som fattat det avgörande beslutet om vem som ska få Women’s Board Award, ingår förra årets vinnare, vilket innebär att Marianne Dicander Alexandersson i år återfinns i juryn. Juryn består 2015 av följande namnkunniga personer:

Lena Möllerström Nording - juryns ordförande, partner och styrelseordförande, Grant Thornton.

Gunnar Eckbo - vd, styrelseanalytiker, initiativtagare till Women’s Board Award i Skandinavien, Styreinformasjon AS.

Rasmus Nygård - General Manager AIG Sverige.

Anitra Steen - styrelseordförande i Svenska Spel, AFA-försäkring och Oral Care. Vinnare av Chair of the Year 2014 i Sverige

Sven Hagströmer - styrelseordförande och huvudägare investeringsbolaget Creades, initiativtagare, finansiär och ledamot i stiftelsen Allbright.

Magnus J Johansson - ämnessakkunnig styrelserekrytering, enheten för bolagsanalys och ägarstyrning, Finansdepartementet.

Marianne Dicander Alexandersson - board member and business advisor. Vinnare av Women’s Board Award 2014.

Juryn betonar att det övergripande syftet med utmärkelsen är att rent generellt skapa en större dynamik och öka kompetensen i de svenska styrelserna för att möta omvärldsförändringarna:

- Med de snabba förändringar som företag ställs inför idag, blir det än viktigare för styrelser att följa med i utvecklingen, säger juryns ordförande Lena Möllerström Nording som själv är styrelseordförande i Grant Thornton. Bolagens styrelser behöver vara mer innovativa och breda i sin kompetens. Med det synsättet främjas per automatik också mångfald och jämställdhet. Dessutom är det helt enkelt bättre business. Grant Thornton har nyligen i en färsk internationell undersökning fastslagit att styrelser med minst en kvinna har bättre lönsamhet än styrelser med enbart män.

- Mångfaldsarbete är en viktig del av AIGs företagskultur. Olika perspektiv på situationer inspirerar till kreativitet och innovation, vilket översätts till nya och smartare lösningar på problem. Detta är vad som får ett företag att stå ut i jämförelse med ett annat, hur effektivt de kan lösa olika situationer till kundernas förmån. Därför ser vi på AIG mångfaldsarbete som en strategisk resurs i en omväxlande värld där vi ständigt behöver innovation för att skapa mervärde åt våra kunder, medarbetare och hela samhället, säger Rasmus Nygård, jurymedlem och General Manager på AIG.

Om Women’s Board Award
Utmärkelsen delas ut vid ett evenemang den 19 oktober i Stockholm. För mer information: www.grantthornton.se/womensboardaward

Women’s Board Award startades i Norge 2010, och hette fram till 2014 Gabrielsen Award efter den tidigare norske näringsministern. I Sverige delas priset ut för fjärde året i följd och sedan 2014 finns även utmärkelsen i Danmark. Vinnaren får förutom äran ett styrelsestipendium till Harvard Business School.
Priset går till den bästa kvinnliga ordförandekandidaten till stora bolag, noterade eller onoterade.

Detta är kriterierna för att bli nominerad i Sverige:

• Kandidaten ska ha haft ledarerfarenhet för en egen division eller linje och resultatansvar i cirka fem år.
  • Kandidaten ska ha erfarenhet som styrelseledamot från stora företag >700 miljoner i omsättning under sammanlagt cirka tio år.
  • Ha stark anknytning till Sverige.

Kvinnor som redan har ordförandeuppdrag kan i regel inte nomineras, om det inte rör sig om mycket små bolagsstyrelser.

Tidigare vinnare:

2012 Lena Olving, idag vd på Mycronic Mydata. Styrelseledamot Novo Zymes Dk

2013 Cecilia Daun Wennborg, styrelseordförande i Proffice, ledamot Ica Gruppen, Loomis och Getinge

2014 Marianne Dicander Alexandersson, board member and business advisor.

Rättighetsinnehavare till Women’s Board Award är Styreinformasjon AS.

Om Styreinformasjon AS
Styreinformasjon AS startade år 2000 med priset Årets bästa styrelseordförande i Norge och senare i de andra nordiska länderna. Då det var brist på kvinnliga ordförandekandidater infördes Gabrielsen Award 2010 till den bästa kvinnliga ordförandekandidaten. De bästa ordförande kommer att inspirera andra att göra sitt bästa. Vision: Nordic board compositions increase Nordic sales.

Sponsorer till Women’s Board Award

Grant Thornton
Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag med vision att bidra till ett mer välmående näringsliv i Sverige. Bolaget med drygt 1 100 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning. Grant Thornton har varit huvudsponsor till Women’s Board Award sedan starten i Sverige.

AIG
American International Group, Inc (AIG) är världens största försäkringsbolag med kunder i över 130 länder. AIG erbjuder service åt industrier, företag, organisationer och privatpersoner genom ett av de mest omfattande internationella nätverken tillgängligt bland försäkringsbolag i världen. Vår Svenska vision är att vara det största och mest värdeskapande internationella försäkringsbolaget på den svenska marknaden. Detta till fördel för våra kunder och sammarbetspartners. AIG är en huvudsponsor till Women’s Board Award i alla de nordiska länderna.

Gunnar Eckbo, styrelseanalytiker och CEO, Styreinformasjon AS
T +47 92024576