Energimyndigheten ger stöd till utveckling av Enerfy

Energimyndigheten stöder Greater Than AB med drygt 4,7 miljoner kronor för att utveckla och lansera två nya tjänster till Enerfy plattformen som ska leda till energieffektivare körning. En fordonsförsäkring med en betalningsmodell som premierar bränsleeffektiv och säker körning och en karttjänst för bränsleeffektiv ruttplanering.

Greater Than AB har en unik mängd lagrad data och kunskaper om förarbeteende som gör det möjligt att utveckla intressanta tjänster kring bränsleeffektiv körning, säger Markus Berglund, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Greater Than utvecklar tjänster som gör bilkörning säkrare och miljövänligare, som säljs till konsument. Bolagets tjänster bygger på de egenutvecklade algoritmerna som inte bara hjälper dig med praktiska tjänster, utan genererar så exakta data – i realtid – att varje individ får ett unikt digitalt ”DNA”, viket gör det möjligt att utveckla helt nya och värdefulla tjänster.

Genom att koppla en bilförsäkring till Enerfys programvara kan vi erbjuda en individuell försäkring som bara kostar när du faktiskt använder din bil och där du betalar för och delar risk med likasinnade förare. Dessutom får du direkt bonus för varje biltur som du kör med större omtanke och mer fokus på säkerhet.

- Behovet av en individualiserad bilförsäkring och att bara betala för faktiskt användande är uppenbart och det är ett stort erkännande att Energimyndigheten ser möjligheterna med våra lösningar, säger Sten Forseke Ordförande i Greater Than AB.

Förutom bilförsäkringen får bolaget stöd till att utveckla en karttjänst som hjälper Enerfy användarna att göra energieffektivare vägval. Detta är en tjänst som kommer utvecklas så den i framtiden skulle kunna ingå i kartmoduler hos andra leverantörer. Stödet på 4,7 miljoner från Energimyndigheten ges i form av ett bidrag med begränsat royaltyåtagande.

- För Energimyndigheten är det viktigt att de projekt de satsar på har unik teknologi och ger positiva effekter på miljön. Vår nya fordonsförsäkring och karttjänst har mycket av båda komponenterna och till det finns det fler värden för våra användare så som kostnadsbesparing och information med stor transparens, säger Liselott Johansson, VD på Greater Than AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Liselott Johansson, VD Greater Than AB
Telefon: +46-706 542 058

liselott.johansson@greaterthan.eu

OM GREATER THAN

Greater Than har utvecklat ett helt nytt angreppssätt att analysera Big Data och med över 10-års FoU och praktisk erfarenhet, har vi idag världens bästa mätsystem för hur energi- och trafiksäkert vi kör ett fordon och vi mäter dessutom i realtid. Baserat på den teknologin, kombinerat med över 10-års erfarenhet om hur vi människor interagerar med ny teknik, utvinner Enerfy information som ger den vanlige konsumenten ett konkret värde. Vi drivs av viljan att utmana etablerade tankemönster och beteenden. Med hjälp av avancerad molnlösning har vi gjort bilkörning mät-och jämförbart och med lättanvänd teknik gjort bilkörning roligare, mer engagerande och mer värdefullt. På bara ett par år har vi lyckats etablera den mest kraftfulla Connected Car-lösningen som satt ribban för hela branschen. Greater Than handlas på Aktietorget.

Greater Than är ett IT-bolag som har utvecklat en bilförsäkringslösning, baserad på Artificiell Intelligens, som möjliggör individuell prissättning framför de traditionellt genomsnittliga priserna. Teknikplattformen Enerfy är en nyckelfärdig lösning som erbjuds till försäkringsbolag som vill digitalisera för att minska skadekostnader. Greater Than har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq First North.