Grekland kommer till Stockholm i februari

Report this content

Den 15-16 februari gästar den grekiska resemässan Grekland Panorama Sverige för första gången. På programmet står bland annat grekisk mat, nya resmål och kultur. Mässan äger rum i Annexet i Stockholm, där målet är att vinterfrusna svenskar ska få chansen att upptäcka nya delar av Grekland och samtidigt ta del av fantastiska erbjudanden från de stora charterbolagen.

För första gången ägnas en resemässa i Sverige helt åt Grekland. Därför har arrangörerna satsat på att erbjuda ett mycket brett program, som täcker in många delar av grekisk turism och kultur. Besökarna får prova på det grekiska köket och kan hämta kunskap om hur Grekland arbetar med ekoturism.

- Svenskar älskar Grekland och vid den här tiden på året börjar många att planera sina sommaräventyr. Med mässan vill vi visa hur mycket Grekland har att erbjuda och ge en inspirationspaus i februarikylan. Grekland Panorama ger besökarna chansen att bli grek för en dag!, säger Leonidas Babanis, arrangör för Grekland Panorama.

På plats under mässan finns lokala eldsjälar från Greklands alla hörn som kommer presentera det grekiska köket, landets naturrikedomar och den grekiska kulturen. Även Apollo, Fritidsresor, Ving, Airtours, Solresor, Tema och Detur ställer ut på mässan och erbjuder upp till 50 procent rabatt på ordinarie pris för besökarna. Detta erbjudande finns bara under mässdagarna. För mässans allra yngsta erbjuds bland annat ansiktsmålning och lekar med välkända figurer från den grekiska mytologin.

- Grekland har så otroligt mycket att erbjuda, även utöver de klassiska destinationerna och resesäsongerna. Vi vill hjälpa Greklandsveteranerna att hitta nya favoritresmål i Grekland, och förhoppningsvis också locka en och annan oerfaren resenär. Det finns så mycket att se och uppleva, säger Leonidas.

Målet med mässan är att visa upp hur mycket landet har att erbjuda vid sidan av sol och bad. Det handlar om allt från fantastisk bergsklättring till skidåkning under vinterhalvåret.

- 300 soldagar per år imponerar på frusna nordbor, samtidigt som vi hoppas kunna vidga vyerna hos besökarna, bortom de klassiska upplevelserna. Det finns massor av smultronställen som jag inte tror att alla känner till, säger Leonidas.

Aktiviteter under mässan inkluderar bland annat:

• Uppträdande av traditionella folklore-dansgrupper.

• Fontanas grekiska frukost med recept och tips från svensk-grekiska Stina Patetos, känd från bland annat Sveriges Mästerkock 2013.

• Fontanas olivoljeskola, där det också bjuds på oliver och ostar.

• Prova på grekiska specialiteter hos olika utställare.

• För barnen: lär om Zeus och andra grekiska gudar, lek med kända figurer och få ansiktsmålningar på plats.

• Konstutställning och vernissage.

• Varje registrerad besökare är med i dragningar varje timme från scenen. Bland vinsterna finns resor, presentkort och grekiska produkter.

• Båda dagarna släpps en mängd ballonger ut, där ett antal kommer att innehålla presentkort.

Q&A – Grekland Panorama
Vad:
Sveriges första resemässa fokuserad på Grekland
När: 15-16 februari
Var: Annexet, Stockholm
Hur: Mässan är kostnadsfri och biljetter hämtas via mässans hemsida: http://grekland.panoramagreece.com/

För mer information, vänligen kontakta:
Isak Hagen
Burson-Marsteller
+46 736 44 09 24
isak.hagen@bm.com

Om Grekland Panorama
Mässan som pågår helgen den 15-16 februari inleds varje dag med att besökarna bjuds på frukost i form av smakrik grekisk yoghurt och andra matupplevelser från det grekiska medelhavsköket. På plats hittar besökaren inspiration inom bland annat resor, gastronomi och kultur, och på plats finns allt från lokala aktörer direktflugna från Grekland till exempelvis Sveriges alla resebolag – alla med ett intresse för Grekland. Mässdagarna inkluderar även aktiviteter för både vuxna och barn. Vuxna tar del av upplevelser och tävlingar kopplade till grekisk kultur, medan de allra yngsta får leka med välkända figurer från den grekiska mytologin.