Lokmodernisering för 680 miljoner gav ökad dragkraft och sänkta CO2-utsläpp

Green Cargo har investerat 680 miljoner kr i en total modernisering av 62 stora diesellok. Loken har fått förbättrad dragkraft och en tystare och bättre arbetsmiljö för förarna. Tester visar nu att lokens miljöprestanda har förbättrats på ett sätt som överträffar högt ställda förväntningar.

92 procent av Green Cargos transportarbete utförs med ellok, men för att klara transporter till exempelvis industrispår och hamnspår utan el så behövs kraftfulla diesellok. Mer än hälften av Green Cargos stora diesellok har nu genomgått ett omfattande moderniseringsprogram och bland annat fått nya bränslesnåla motorer.

– Med loken i drift ser vi nu att utsläppen av koldioxid minskat mer än vi vågade hoppas på. Tester under 4 månader indikerar sänkt bränsleförbrukning med mer än 30 procent. Den årliga minskningen av koldioxidutsläpp blir därmed ca 5 500 ton, säger Johan Sandström, Green Cargos miljöchef.

Alla 62 lok är nu levererade och godkända och används främst i Green Cargos verksamhet i mellersta och norra Sverige.

– De moderniserade dieselloken har testats och anpassats till våra högt ställda krav och fungerar mycket bra. På ett kapitaleffektivt sätt har de stora dieselloken fått ökad dragkraft, bättre miljöprestanda och en förlängd livslängd med minst 15 år, säger Green Cargos lokchef Martin Modéer.

Den genomgripande moderniseringen av dieselloken är en del av ett större program som också innehåller nya och moderniserade ellok. Den sammanlagda investeringen är nästan 2 miljarder kr i förnyelse av Green Cargos lokpark.

Fakta: Koldioxidutsläpp kan inte renas bort utan står i direkt proportion till den mängd fossilt bränsle som förbränns. 5 500 ton koldioxid motsvarar förbränningen av ca 2 miljoner liter diesel, oavsett om det sker i en lastbil eller i ett lok. Det är dock mer energieffektivt att frakta gods med tåg jämfört med lastbil, på grund av tågens låga rullmotstånd.

Ladda gärna ned bifoga pressbild på moderniserat diesellok, modell Td.

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 60 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 800 anställda och en årsomsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2011).