• Greiner Bio-One/

Greiner Bio-One offentliggör ett rekommenderat erbjudande om 1,00 kronor per aktie till aktieägarna i Vigmed Holding AB

Report this content

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA, eller i någon annan jurisdiktion där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådan relevant jurisdiktion skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag. Aktieägare som inte är bosatta i Sverige och som önskar acceptera Erbjudandet (definierat nedan) måste genomföra närmare undersökningar avseende tillämplig lagstiftning och möjliga skattekonsekvenser. Aktieägare hänvisas till de erbjudanderestriktioner som framgår av avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande och av den erbjudandehandling som kommer att publiceras strax före början av acceptperioden för Erbjudandet.

Greiner Bio-One GmbH (“GBO”) offentliggör härmed ett rekommenderat offentligt erbjudande till aktieägarna i Vigmed Holding AB (publ) ("Vigmed") om att överlåta samtliga aktier i Vigmed till GBO för 1,00 kronor kontant per aktie (“Erbjudandet”). Aktierna i Vigmed är noterade på Nasdaq First North.

Sammanfattning

• GBO erbjuder 1,00 kronor kontant för varje aktie i Vigmed. Erbjudandets totala värde för samtliga utestående aktier i Vigmed uppgår till cirka 65,7 miljoner kronor.
  • Vigmeds Oberoende Budkommitté har enhälligt rekommenderat Vigmeds aktieägare att acceptera Erbjudandet. Den Oberoende Budkommittén har inhämtat en s.k. fairness opinion från den oberoende experten Navigo Partners, enligt vilken Erbjudandet ur en finansiell synvinkel konstateras vara skäligt för aktieägarna i Vigmed.
  • Aktieägare – inkluderande bland annat Bure Equity AB, Soliver Ltd., Per Knutsson, Cecilia Karlsson och Rikard Roos – med ett sammanlagt innehav om 29,37 procent av antalet utestående aktier och röster i Vigmed har, med vissa förbehåll, oåterkalleligen åtagit sig acceptera Erbjudandet.
  • Erbjudandet är inte föremål för några finansieringsvillkor. GBO har tillräckliga medel för att fullfölja Erbjudandet.
  • En erbjudandehandling avseende Erbjudandet beräknas offentliggöras omkring den 5 mars 2017. Acceptperioden för Erbjudandet förväntas inledas omkring den 6 mars 2017 och avslutas omkring den 27 mars 2017.

"Genom detta förvärv har vi möjlighet att utöka vår produktportfölj inom Greiner Bio-One. Med vårt starka varumärke och vår starka marknadsposition avseende sjukhus, kan vi stödja en bred lansering av Vigmeds möjligheter, och samtidigt stärka Vigmeds operationella och finansiella ställning för att möjliggöra ett framgångsrikt verkställande av dess ambitioner. Den här sammanslagningen erbjuder stora framtida affärsmöjligheter för båda parter", säger Rainer Perneker, VD för Greiner Bio-One-koncernen.

"På Vigmed har vi fokuserat på att förstå kundens behov och att omvandla detta till produktinnovation. Möjligheten att kombinera Vigmeds och Greiner Bio-Ones synergistiska och kompletterande kompetenser och produktportföljer, ger en mer effektiv och konkurrenskraftig position. Vi skapar därigenom en solid plattform för viktiga intressenter – däribland kunder, anställda och kontraktstillverkare – vilken kommer att ge en starkare långsiktig bas för framgång för Vigmeds produktportfölj", säger Henrik Olsen, VD för Vigmed.

För ytterligare information, kontakta:

Georg Heftberger, Finansdirektör, Greiner Bio-One GmbH, tel. +43 664 8841 0683

Eric Tapper, Hallvarsson & Halvarsson, tel. +46 8 407 21 80

För information och dokumentation rörande Erbjudandet, se: www.gbo-vigmed.se

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 27 februari 2017 klockan 07.45 CET.