Anders Svensson utsedd till Mr Björnkläder 2014

Sveriges meste landslagsspelare i fotboll, Anders Svensson, har utsetts till Mr Björnkläder 2014. En utmärkelse som har delats ut sedan 2004 till en idrottspersonlighet som varit ett föredöme inom sin sport under en lång och framgångsrik karriär. – Anders Svensson är ett utmärkt exempel på en idrottsman som verkligen personifierar Björnkläders viktigaste värde att hålla länge, säger Hans Janzon, vd för Grolls som äger varumärket Björnkläder.

Anders Svensson avlöser ishockeyspelaren Nicklas Lidström som varit Mr Björnkläder under hela 2013. Bland tidigare års pristagare märks simmaren Lars Frölander (2012), tennisspelaren Jonas Björkman (2009), innebandyspelaren Niklas Jidhe (2007) och handbollspelaren Magnus Wislander (2004).

– Precis som de idrottsmän som tidigare år har utsetts till Mr Björnkläder är Anders Svensson ett positivt exempel och en inspiratör för sina lagkamrater. Det känns väldigt hedrande att han har valt att acceptera utnämningen och ikläda sig rollen som ambassadör för Björnkläder under det kommande året, säger Hans Janzon.

Anders Svensson har spelat 148 landskamper för Sverige och medverkat i två VM- och två EM-slutspel. I förra veckan meddelade han att han slutar i landslaget men att han fortsätter att spela i Allsvenskan för Elfsborg den kommande säsongen.

– Det är roligt att min insats som fotbollspelare också uppmärksammas i det här sammanhanget. Att ingå i den här gruppen med framstående idrottsutövare som tidigare varit Mr Björnkläder är väldigt inspirerande och ett erkännande för vad jag har åstadkommit under mitt idrottsliv. Förhoppningsvis kan jag som Mr Björnkläder inspirera yrkesmänniskor att välja arbetskläder och skyddsutrustning som gör att de får ett långt och hälsosamt arbetsliv utan skador, säger Anders Svensson.

Hans Janzon, vd Grolls. Tel: 0730-56 55 00. E-post: hans.janzon@grolls.se

För kontakt med Anders Svensson:

Stefan Andreasson, klubbchef Elfsborg. Tel: 0705-11 67 80. E-post: stefan.andreasson@elfsborg.se

Grolls är i dag en ledande aktör i Norden inom arbetskläder och personlig skyddsutrustning genom en butikskedja bestående av 46 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland. Grolls äger även varumärkena Björnkläder, Univern och Nytello. Grolls ägs sedan december 2010 av privatkapitalbolaget Litorina, som investerar i och utvecklar mindre och medelstora nordiska företag.