Bunny Wailer årets reggaeakt på Grönan

Gröna Lunds reggaetradition startades den 10 juni 1976 då Bob Marley uppträdde på Stora Scen för första gången. En tradition som nästan 40 år senare tas vidare av Marleys barndomsvän och den enda levande originalmedlemmen frånThe Wailers. Den 27 juni kl. 20.00 kliver Bunny Wailer ut på Stora Scen.

Bunny Wailer växte upp i byn Nine Miles på Jaimaca. Det var där han blev vän med reggaelegendarerna Bob Marley och Peter Tosh, som sedan tillsammans bildade Bob Marley & The Wailers. Han lämnade The Wailers för att starta en solokarriär och det var under den perioden som Bunny Wailer blev dedikerad rastafari och skrev det som idag beskrivs som en av de mest klassiska reggaealbumen genom tiderna ”Blackheart Man”. Han har vunnit Grammis för bästa reggae-album 1990, 1994 och 1996 och gjorde 2009 en bejublad konsert på Gröna Lund. Den 27 juni kl. 20.00 kliver han återigen ut på Stora Scen.

– Han är den enda levande originalmedlemmen från The Wailers och en legend i reggaevärlden. Konserten 2009 var mäktig och det är en ära att få välkomna tillbaka Bunny Wailer till Stora Scen, säger Gröna Lunds programchef Kenny Mattsson.

För mer information om Gröna Lund och konserterna kontakta Annika Troselius, Informationsansvarig på telefon 0708-580050 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank www.bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”.

KONSERTSOMMAREN 2014
Med Gröna Lunds entrékort Gröna Kortet har man fri entré hela säsongen, inklusive alla konserter. Gröna Kortet kostar 240 kr och går att köpa i Gröna Lunds webbshop. Följande konserter är hittills bokade på Gröna Lund:

Looptroop Rockers - 9 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Stiftelsen - 23 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Tom Jones - 11 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Flogging Molly - 18 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Bunny Wailer - 27 juni kl. 20.00 på Stora Scen
John De Sohn - 5 september kl. 20.00 på Stora Scen
Daniel Adams-Ray - 11 september kl. 20.00 på Stora Scen

Informationsansvarig

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. 2013 hade tivolit ca 1400 anställda under säsongen, över 1,5 miljoner besökare och omsatte ca 500 miljoner kronor, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.

Han är den enda levande originalmedlemmen från The Wailers och en legend i reggaevärlden. Konserten 2009 var mäktig och det är en ära att få välkomna tillbaka Bunny Wailer till Stora Scen.
Kenny Mattsson, programchef på Gröna Lund