Fogerty drog rekordpublik till Grönan

Pressmeddelande 2010-07-02

FOGERTY DROG REKORDPUBLIK TILL GRÖNAN

22.669 gäster räknades in på Gröna Lund under fredagen när John Fogerty stod på Gröna Lunds Stora Scen. Det är ett rekord som bara slagits av två andra artister tidigare, Bob Marley och Lady Gaga.

Den föredette medlemmen i Creedence Clearwater Revival har fortfarande en stor publik i Sverige. När de sista tonerna av rockmusiken dött ut hade man räknat in 22.669 personer på Gröna Lund under fredagskvällen. De enda artisterna som haft större publiksiffror genom tiderna är Bob Marley 1980 (32.000) och Lady Gaga 2009 (23.000).

För mer information kontakta Annika Troselius, Informationsansvarig Gröna Lund på telefon 0708-58 00 50 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com.

________________________________________________________________________________________ Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med ABBA WORLD, Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 32 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5- kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit har ca 1400 anställda under en säsong, har ca 1,2 miljoner besökare per säsong och omsätter ca 400 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.