Säkert! till Gröna Lund

Den 20 maj gästar Säkert! Gröna Lund för en spelning på tivolits Stora Scen. Det är första gången Annika Norlin spelar på Gröna Lund under sitt svenska artistnamn. Säkert!s senaste fem spelningar i Stockholm har samtliga varit slutsålda.

Annika Norlin slog igenom med det hyllade debutalbumet Introducing … Hello Saferide 2005. Året därpå släpptes den guldsäljande ep:n Would You Let Me Play This EP 10 Times A Day. Den svenskspråkiga debuten Säkert! från 2007 var ursprungligen tänkt som ett sidoprojekt som aldrig skulle framföras inför publik. I samband med det byttes det internationellt gångbara artistnamnet Hello Saferide tillfälligt ut mot det svenskklingande Säkert!

Säkert! kom att bli långt mer än ett sidoprojekt. Albumet blev definitionen av det svenska musikåret 2007. Annika Norlin grammisbelönades i de tunga kategorierna "Årets kvinnliga artist" och "Årets textförfattare". Hon utsågs även till "Årets kvinnliga artist" på P3 Guldgalan. Den svenskspråkiga debuten från 2007 följdes upp av albumet Facit under 2010, en av höstens mest kritikerrosade skivor. Den 20 maj spelar Säkert! på Gröna Lund.

Artister som hittills offentliggjorts inför Gröna Lunds säsong 2011

• Johnossi 13 maj
  • Säkert! 20 maj
  • Petter & September 3 juni
  • Bryan Adams 9 juni
  • Gogol Bordello 15 juni
  • Flogging Molly 21 juni
  • Sven-Bertil Taube med Gäster 29 juni
  • Ziggy Marley 1 juli
  • Alice Cooper 4 juli
  • Orup 12 augusti
  • Bo Kaspers Orkester 26 augusti
  • Oskar Linnros 1 september
  • Håkan Hellström 9 september

Gröna Lunds konsertprogram kommer att släppas i sin helhet den 3 maj. Med tivolits entrékort Gröna Kortet har man fri entré till ett 50-tal konserter under säsongen. Gröna Lund öppnar för säsongen den 7 maj.

För mer information kontakta Tina Landelius, T.f. Informationsansvarig Gröna Lund på telefon 0765-40 44 31 eller email tina.landelius@gronalund.com

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmården, Vildmarkshotellet, Furuvik, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum. Tivolit har 32 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit har ca 1400 anställda under en säsong, nästan 1,3 miljoner besökare per år och omsätter drygt 400 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.