Skilodge Tänndalen förverkligas

Idag presenterade delägarna i Skilodge Tänndalen AB planer och ritningar för ett av de största investeringsprojekten i Tänndalens historia. Byggstart är planerad till sommaren 2011 med färdigställande och invigning i december 2012. Projektet som totalt är på 92 miljoner kronor har fått ett investeringsstöd av Tillväxtverket på 18,5 miljoner kronor.

Skilodge Tänndalen byggs i direkt anslutning till pisten med attraktivt ski-in/ski-out läge. Byggnaden kommer att förstärka Tänndalens alpina fjällanläggning och erbjuder en förhöjd servicenivå på anläggningen. Med sina 65 exklusiva lägenheter innehållandes 394 bäddar och en spa- och relaxavdelning, kommer Tänndalens alpina fjällanläggning att locka många och nya besökare till området.

Tänndalens alpina fjällanläggningar i Härjedalen ägs och drivs idag av Grönklittsgruppen AB. Tillsammans med ett antal externa delägare sätter byggprojektet spaden i marken under sommaren 2011. I december 2012 invigs Skilodge Tänndalen och välkomnar gäster och besökare till det utökade boendet och med nya upplevelser både sommar- och vintertid.

Utöver Skilodge Tänndalen kommer Grönklittsgruppen AB att investera 25 Mkr på 2 år i infrastruktur och snökanonsystem för att säkerställa en 7 månaders vintersäsong  i projekt direkt anknutna till Skilodge Tänndalen där Länsstyrelsen i Jämtland beviljat ett regionalt investeringsstöd på 6,2 miljoner kronor. Skilodge Tänndalen är startskottet på ett totalt investeringsprojekt uppgående till ca 375 Mkr till och med år 2013.

-Via investeringen räknar vi med att det mellan verksamhetsåren 2012/13 till 2014/15 kommer att skapas 25 nya arbetstillfällen i Tänndalen”, berättar Torbjörn Wallin, Koncernchef, Grönklittsgruppen AB.

Inom det alpina segmentet är Tänndalen den 10:e största skidanläggningen i Sverige. Höjden över havet och inlandsklimatet gör att anläggningen är en av de snösäkraste i Europa. Med ökad snökanonkapacitet kan man säkerställa en alpin säsong på 7 månader, vilket torde tillhöra Europa eliten.

Skilodge Tänndalen AB ägs av Hamrafjällets Lift AB (19 %), Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB (19 %), Rosebo Invest AB (19 %), Nils Skoglund Invest AB (19 %), Funäsdalens Bygg o Fastighet AB (10 %), Rutfjället AB (8 %) och Håkan Johansson (6 %).

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag med verksamheter vid Orsa Grönklitt och Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Sagolandet Tomteland, Enåbadets camping i Rättvik, Siljansbadets camping samt Tänndalens alpina skidområde.

Önskar ni ytterligare information? Kontakta:
Torbjörn Wallin, VD/Koncernchef, 0250-462 71 eller 070-649 12 89, torbjorn.wallin@gronklittsgruppen.se
Anders Lundqvist, Anläggningschef Tänndalen, 070 – 235 68 09, anders.l@tanndalen.com
Helen Olausson, Ordförande i Skilodge Tänndalen AB, 070- 628 75 86, helen.olausson@mittkapital.eu