Snöfest på Orsa Grönklitt med fjärdeklassare

Orsa Grönklitt är redo för snöfest. Nästa vecka invaderas anläggningen av fjärdeklassare som ska testa på längdskidor, alpin skidåkning och snowboard. Svenska Skidförbundets satsning Alla på snö är gratis för alla barn och ska uppmuntra till rörelseglädje och snökul.

– Det är fantastiskt att se vad som händer när barnen får ut och röra på sig tillsammans i snön. Gamla hierarkier stjälps och många hittar ett nytt intresse eller kanske en vän för livet, säger Johan Larson, anläggningschef på Orsa Grönklitt.

Med Svenska Skidförbundets satsning Alla på snö bjuder kommuner och skolor i landet in fjärdeklassare under en hel dag med roliga aktiviteter på snö. Aktiviteterna är kostnadsfria och målet är att barnen ska hitta glädjen i att röra på sig och förhoppningsvis också få upp intresset för skidåkning.

Orsa Grönklitt är en komplett skidanläggning med modern alpin skidåkning och längdåkning av yppersta klass. Här bjuds 13 mil längdspår och snö från november till april för både proffs och motionärer men nästa vecka tar fjärdeklassare plats på längden och tvären. Inför dagen har ett antal gymnasieelever på Mora Gymnasium genomgått en ledarutbildning för att kunna ta hand om barnen och lära ut tekniken.

– Alla på snö har blivit en återkommande aktivitet och vi ser fram mot de här dagarna väldigt mycket. Extra kul är att se hur de gymnasieungdomar som gått ledarutbildning axlar ansvaret och växer som människor, säger Johan Larson, anläggningschef på Orsa Grönklitt.

Johan Linnaeus är ansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

– Med Alla på snö vill inspirera ungdomar till ett livslångt intresse för fysisk aktivitet. En del har mycket erfarenhet av fysisk aktivitet och snö medan andra inte alls har det. Vi är väldigt glada för samarbetet med Grönklitt som ju har en väldigt fin och komplett anläggning.

Alla på snö genomförs på Orsa Grönklitt för fjärdeklassare den 29-31 januari 2019.

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://press.gronklittsgruppen.se/presskits

Johan Larson, anläggningschef Orsa Grönklitt, tfn 019 29 55 70, johan.larson@orsagronklitt.se

Alla p sn

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag. Grönklittsgruppen omfattar följande anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar: Ekerum Camping på Öland, Gränna Camping, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Sommarland, Mora Parken, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping, Orsa Camping, Orsa Grönklitt, Tänndalen och Ansia Resort i Lycksele.