Grupp F12 avyttrar restaurang Grill

Restaurangkoncernen Grupp F12, som ägs av kockarna Melker Andersson och Danyel Couet, har idag träffat en överenskommelse med Koh Phangan AB om överlåtelse av restaurang Grill.

Restaurang Grill bygger på ett tydligt mat- och inredningskoncept. Det är detta som förenar Grill med de nya ägarna, som bland annat sedan 5 år har ägt och framgångsrikt utvecklat det populära konceptet Koh Phangan. Övertagandet av Grill sker med avsikten att förvalta och utveckla Grill med samma inriktning som idag.

Hela den befintliga personalstyrkan kommer att övertas av de nya ägarna. Sista servicedag i Grupp F12s regi är den 29 december 2014. Övertagandet sker den 30 december 2014.

Affären omfattar även restaurang Köttbaren på Tegnérgatan, som ägs av Grill sedan starten 2011. De nya ägarna kommer under en övergångsperiod att få använda varumärket Köttbaren på licens. Köttbaren i Malmö och den nyligen invigda Kött & Fiskbaren på Gamla Brogatan i Stockholm omfattas inte av affären.

Försäljningen av Grill är en del av ett större förändringsarbete som Grupp F12 nu genomför, där man sedan tidigare i år har överlåtit restaurangerna Trattorian och Le Rouge. Bakgrunden till överlåtelserna är att ägarna vill koncentrera sitt ägande till färre enheter, liksom bredda ägande och ansvar på de restauranger som blir kvar i gruppen långsiktigt. Dessutom byggs och öppnas just nu sammanlagt tre nya restauranger inom gruppen, vilket kräver både närvaro och resurser.

För ytterligare information:
Henrik Wetterdal, vd Grupp F12