Melker Andersson och Danyel Couet lanserar mikrobryggt öl

I samarbete med bryggeriet Nils Oscar har kockarna och krögarna Melker Andersson och Danyel Couet skapat ett personligt öl till sina restauranger inom Grupp F12. Det mikrobryggda ölet F12 Lager är framtaget för att passa lika väl till måltidsupplevelsen som baren.

Tillsammans med distributören Bibendum och bryggmästaren Patrick Holmqvist på Nils Oscar har Grupp F12 tagit fram ölet F12 Lager. Nils Oscar är Sveriges första moderna mikrobryggeri och har sedan starten 1996 spelat en mycket stor roll för utvecklingen av hantverksmässigt bryggt öl i Sverige.

– Kunskapen och intresset kring öl har aldrig varit högre vilket tydligt märks bland våra gäster. Vi har länge planerat att brygga vårt eget öl men projektet har fått ta den tid som krävts då vi eftersträvat allra högsta kvalitet. F12 Lager är vårt första bidrag till den otroliga utvecklingen av öl som sker i idag, säger kocken Danyel Couyet som tillsammans med Melker Andersson äger och driver Grupp F12.

F12 Lager serveras på samtliga gruppens restauranger och barer från exempelvis Miss Voon till Köttbaren, F12, Trattorian, Grill och Le Rouge. Sören Polonius är chefssommelier inom Grupp F12 och haft en viktig roll i utveckling av ölet.

– Grupp F12s restauranger har flera olika inriktningar, från asiatiskt och franskt till rena kött- och grillrestauranger. Att brygga ett öl som passar till samtliga våra kök och barer har varit en enorm utmaning. Speciellt då vi vill kunna erbjuda ett öl med både personlighet och karaktär. Med F12 Lager har vi lyckats, säger Sören Polonius.

F12 lager är bryggt på lagerjäst och gyllene pilsnermalt, münchenermalt samt karamellmalt. Humlet består av amerikanskt Amarillo samt tyskt Tettnang och Hallertau Magnum. Det ger F12 Lager en frisk och fruktig humledoft med lätta toner av tropisk frukt, kryddig citrus samt gräs som balanserar mot en mjuk maltkaraktär. Smaken är balanserad, mjukt maltig med inslag av karamell. I eftersmaken finns en frisk och markerad beska.

F12 Lager säljs på samtliga Grupp F12s restauranger samt lanseras i Systembolagets beställningssortiment 1 oktober. Alkoholhalten är 4,7 procent och priset 22:90 kr för 33 cl. Distributionen sker genom dryckesimportören Bibendum.

För mer information kontakta:
Danyel Couet, Grupp F12
Mail: danyel.couet@gruppf12.com

För pressbilder och ytterligare information:
Mikaela Ejheden, koordinator Grupp F12
Mail: mikaela.ejheden@gruppf12.com

Om Grupp F12:
Grupp F12 är en restaurangkoncern som ägs av Melker Andersson och Danyel Couet. Verksamheten startade 1994 då Fredsgatan 12 öppnade vilket var den första restaurangen i gruppen. Idag driver koncernen bland annat Vigårda, Grill, Trattorian, Smak, Brasserie Rouge, Fjällpuben, Orangeriet, Köttbaren och Miss Voon samt även F12 Terrassen och Grupp F12 Event & Catering.

www.gruppF12.com

Taggar: