GS varslar om konflikt

GS varslar om konfliktåtgärder i form av arbetsnedläggelse samt blockad mot Öggestorp Service AB. Konfliktåtgärderna träder i kraft 2014-05-13 och består intill dess rubricerat företag tecknat kollektivavtal med Fackförbundet GS.

GS har försökt att få företaget att teckna kollektivavtal med förbundet. Företaget vägrar teckna sådant avtal. Fackförbundet GS varslar därför om konfliktåtgärder i form av arbetsnedläggelse samt blockad mot att utföra arbetsuppgifter hos företaget som omfattas/regleras i GS kollektivavtal. (Träindustriavtalet)

Den nu varslade konfliktåtgärdens syfte är att få företaget att teckna kollektivavtal, lika det som gäller för övrig träindustri i Sverige.

-Det finns en skyldighet för arbetsgivaren att teckna kollektivavtal med GS. Syftet är att säkerställa att våra medlemmar tillförsäkras rätt löne- och anställningsvillkor, likt övriga anställda inom träindustrin, säger GS avtalssekreterare Tommy Andersson.

Stefan Björnestöl, central ombudsman 070-255 55 40
Björn Jönsson, lokal ombudsman avdelning 5, Småland Högland 070-625 42 73