Guideline Geo AB (publ) Delårsrapport för jan-jun 2016

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Nettoomsättning och resultat under jan-jun 2016 är avsevärt lägre än motsvarande period 2015 vilket huvudsakligen förklaras av det svaga första kvartalet. Nettoomsättningen under det första halvåret minskar till 44,4 MSEK från 63,5 MSEK 2015 och som en konsekvens av detta minskar rörelseresultatet till -10,5 MSEK från 5,2 MSEK. Bolaget bedömer att nedgången beror på tillfälliga fluktuationer i orderingång och leveranser till kund snarare än någon varaktig förändring i efterfrågan på bolagets produkter. Denna bedömning styrks av att orderingången under det andra kvartalet ligger i nivå med samma period föregående år och av att årets ackumulerade orderingång vid rapporttillfället överstiger nivån vid samma tid föregående år.

Under perioden ingicks en avsiktsförklaring om att köpa hälften av aktierna i programvarubolaget Aarhus GeoSoftware ApS, vilket slutfördes i början av juli. Härigenom säkrar bolaget tillgång till kompletterande teknologier och kompetens som krävs för att realisera målsättning att integrera sensorer med tolknings- och visualiseringsmjukvaror.

Andra kvartalet 2016 (april - juni)

• Intäkterna uppgick till 28,0 (31,0) MSEK
  • Nettoomsättning uppgick till 24,8 (29,5) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,7 (0,9) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till -9,6% (2,9%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2,0 (0,8) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,27 (0,10) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -1,1 (-5,2) MSEK
  • Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2016 till 114,1 (126,8) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 73,2% (78,2%)
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 5,9 (9,3) MSEK

Första halvåret 2016 (januari - juni)

• Intäkterna uppgick till 50,2 (68,5) MSEK
  • Nettoomsättning uppgick till 44,4 (63,5) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -10,5 (5,2) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till -20,9% (7,5%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -8,2 (4,6) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -1,09 (0,61) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -2,4 (-5,0) MSEK
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 5,9 (9,3) MSEK

Kommentar andra kvartalet 2016

Det andra kvartalet, med nettoomsättning på 24,8 MSEK, är en försämring jämfört med det andra kvartalet 2015 då omsättningen uppgick till 29,5 MSEK. Orderingången under kvartalet ligger dock i nivå med samma period föregående år. Fakturering under andra kvartalet påverkades av försenade leveranser med 2,2 MSEK pga bristande komponentförsörjning från underleverantörer, vilket faktureras nästkommande kvartal.

Utvecklingen har under det andra kvartalet varit god i Asien, Afrika och Latinamerika. I Nordamerika har bolaget utsatts för en allt agressivare konkurrenssituation inom markradar vilket negativt påverkat omsättning och resultat. Åtgärder har satts in för att återta förlorade marknadsandelar bl a genom nära förestående produktlanseringar. Bolaget förväntas uppvisa fortsatt stor variation vad gäller omsättning och resultat mellan kvartalen. Detta med anledning av att bolagets omsättning fortfarande till största delen genereras av instrumentförsäljning med långa säljcykler och med betydande inslag av enskilda större order.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2016

• Bolaget är del av ett konsortium som erhållit 1 miljon Euro för EU finansierad forskning och utveckling av metoder och processer för geoteknisk kartläggning av urbana stadsmiljöer, där Bolagets instrument är nyckelkomponenter.
  • Bolaget ingick avsiktsförklaring om att köpa hälften av aktierna i programvarubolaget Aarhus GeoSoftware ApS.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till utdelning motsvarande 0,30 SEK per aktie.
  • På årsstämman beslutades om tillsättande av en minoritetsrevisor enligt aktiebolagslagen på begäran av CodeRight AB, som innehar mer än 10% av aktierna.
  • På årsstämman drogs förslaget avseende Bemyndigande om förvärv och överlåtelse av egna aktier tillbaka, sedan det stod klart att förslaget inte hade förutsättningar att vinna bifall på årsstämman.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Bolaget köper hälften av aktierna i programvarubolaget Aarhus GeoSoftware ApS. Härigenom säkrar bolaget tillgång till kompletterande teknologier och kompetens som krävs för att realisera målsättningen att integrera sensorer med tolknings- och visualiseringsmjukvaror.
  • Bolaget har beslutat att utvärdera en försäljning av Bolagets fastigheter för att synliggöra värden som ligger utanför Bolagets kärnverksamhet.
  • Bolaget har erhållit en order på geofysiska instrument for kartläggning av bl a vattenförekomster i Etiopien till ett värde av 2,6 MSEK. Instrumenten ingår i ett större samordnat program (One Wash National Program - OWNP) i syfte att komma till rätta med vatten, sanitet och hygien problem och är sponsrat av UNICEF och världsbanken.
  • Den svaga inledningen på året, i kombination med återköp av aktier, aktieutdelning och företagsförvärv har lett till en försämrad likviditet, vilket kan leda till att Bolaget behöver öka den kortfristiga upplåningen.
  • Årets ackumulerade orderingång vid rapporttillfället överstiger nivån vid samma tid föregående år.

Intäkter och resultat andra kvartalet 2016

Under det andra kvartalet 2016 uppgick koncernens nettomosättning till 24,8 (29,5) MSEK. Nettoomsättningen minskade med med 4,7 MSEK motsvarande 16% jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Ökningen av rörelsens kostnader på 0,3 MSEK jämfört med samma kvartal föregående år förklaras av att övriga externa kostnader ökat pga ökade marknadsaktiviteter och advokatkostnader i samband med förvärvet av hälften av aktierna i programvarubolaget Aarhus GeoSoftware ApS. Under 2015 löstes även en reserv upp från det fjärde kvartalet 2014, vilket minskade kostnaderna med 0,8 MSEK i jämförelseperioden. Utöver det har personalkostnaderna minskat jämfört med jämförelseperioden med anledning av att ersättningsrekryteringar tillsatts under slutet på kvartalet. Sammantaget har rörelsens kostnader minskat med 0,5 MSEK jämfört med andra kvartalet 2015.

Under andra kvartalet 2016 uppgick koncernens rörelseresultat (EBIT) till -2,7 (0,9) MSEK, vilket innebär en minskning med 3,6 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Rörelsemarginalen var -9,6% (2,9%) under andra kvartalet 2016.

Resultatet efter skatt uppgick till -2,0 (0,8) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på -0,27

(0,10) SEK för perioden. Nettoeffekt av valuta har under kvartalet resulterat i en negativ påverkan om 0,2 MSEK.

Kommentar första halvåret 2016

Orderingång under första halvåret är lägre än samma period föregående år där hela skillnaden är hänförlig till första kvartalet. Nettoomsättning och resultat under jan-jun 2016 är avsevärt lägre än motsvarande period 2015 vilket huvudsakligen förklaras av det svaga första kvartalet. Nettoomsättningen under det första halvåret minskar till 44,4 MSEK från 63,5 MSEK 2015 och som en konsekvens av detta minskar rörelseresultatet till -10,5 MSEK från 5,2 MSEK. Bolaget bedömer att nedgången beror på tillfälliga fluktuationer i orderingång och leveranser till kund snarare än någon varaktig förändring i efterfrågan på bolagets produkter. Under det första halvåret erhöll Bolaget inga större enskilda ordrar från nyckelkunder. Det finns en oregelbundenhet avseende när stora ordrar kommer från bolagets nyckelkunder, vilket skapar volatilitet i nettoomsättningen och därmed rörelseresultatet.

Väsentliga händelser under första halvåret 2016

Utöver vad som redovisats för det andra kvartalet har följande händelser rapporterats:

• Under januari 2016 introducerades en förbättrad version av MALÅ Ground Explorer som nu innehåller en WiFi-funktion för export av mätdata.
  • Bolagets marknadschef för Nordamerika, Matthew Wolf, lämnade bolaget i januari 2016.
  • Bolagets Regional Sales Manager EMEA, Johan Koel, lämnade bolaget av personliga skäl i mars 2016.
  • Under mars introducerade bolaget en ny extern webb som kommer att underlätta kommunikation till marknaden, kunder, partners och återförsäljare.
  • Återköpsprogrammet av egna aktier fortsatte under det första kvartalet, och avslutades i samband med årsstämman.
  • Bolaget har planenligt påbörjat rekrytering av ett flertal tjänster, bl a inom försäljningsorganisationen för att öka vår marknadsnärvaro, och inom produktutveckling för att ytterligare stärka produktprogrammen.

Intäkter och resultat första halvåret 2016

Under det första halvåret 2016 uppgick koncernens nettomosättning till 44,4 (63,5) MSEK. Nettoomsättningen minskade med med 19,1 MSEK motsvarande 30% jämfört med samma period föregående år.

Minskningen av rörelsens kostnader på 0,5 MSEK jämfört med samma period föregående år förklaras främst av lägre personalkostnader än jämförelseperioden med anledning av ersättningsrekryteringar tillsatts under slutet på kvartalet. Övriga externa kostnader har minskat trots att bolaget under andra kvartalet 2015 löste upp 0,8 MSEK av omstrukturerings-reserveringen från det fjärde kvartalet 2014. Den underliggande kostnadsminskningen uppgår således till 1,3 MSEK. Kostnadsminskningen ska ses i ljuset av att bolaget under perioden också har haft kostnader av engångskaraktär såsom investering i en ny webbplattform och advokatkostnader.

Under första halvåret 2016 uppgick koncernens rörelseresultat (EBIT) till -10,5 (5,2) MSEK, vilket innebär en minskning med 15,7 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelsemarginalen var -20,9% (7,5%) under första halvåret 2016.

Resultatet efter skatt uppgick till -8,2 (4,6) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på -1,09

(0,61) SEK för perioden. Nettoeffekt av valuta har under det första halvåret resulterat i en negativ påverkan om 0,3 MSEK.

Finansiell ställning och kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten under andra kvartalet var negativt och uppgick till

-1,5 (0,8) MSEK. Det totala kassaflödet under perioden uppgick till -1,1 (-5,2) MSEK. I kassaflödet ingår ökade räntebärande kortfristiga skulder genom ianspråktagande av checkräkningskredit om 5,9 MSEK, ökning av lager om 2,9 MSEK, ökning av kortfristiga skulder om 5,1 MSEK, amorteringar om 0,4 MSEK samt ökning av fodringar om 2,9 MSEK. Investeringar i form av balanserade kostnader för produktutveckling om 1,5 MSEK samt utdelning till aktieägare 2,1 MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var under första halvåret negativ och uppgick till

-5,6 (3,2) MSEK. Det totala kassaflödet under perioden uppgick till -2,4 (-5,0) MSEK. I kassaflödet ingår ökade räntebärande kortfristiga skulder genom ianspråktagande av checkräkningskredit 9,9 MSEK, ökning av lager om 3,2 MSEK, ökning av kortfristiga skulder med 3,5 MSEK, amorteringar 0,7 MSEK samt minskning av fordringar om 1,4 MSEK. Investeringar i form av balanserade kostnader för produktutveckling om 3,0 MSEK, återköp av egna aktier 0,2 MSEK och utdelning till aktieägare 2,1 MSEK.

Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2016 till 114,1 (126,8) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 73,2% (78,2%).

Likvida medel uppgick vid periodens slut till 5,9 (9,3) MSEK. Outnyttjad checkkredit var vid rapportperiodens utgång 5,1 (11,0) MSEK.

Finansiering

Koncernens räntebärande skulder uppgick vid utgången av första kvartalet 2016 till 14,8 (6,4)  MSEK. Detta förklaras av att bolaget har ianspråktagit del av checkräkningskrediten samt att checkräkningskrediten är utökad från 10,5 MSEK till 15 MSEK.

Nettoinvesteringar Under första halvåret 2016 gjordes nettoinvesteringar till -0,2 (-0,8) MSEK. Materiella anläggningstillgångar minskade i värde genom avskrivningar av byggnader och inventarier, medan imateriella anläggningstillgångar ökade i värde genom att investeringarna i form av balanserade kostnader för produktutveckling ökade mer än avskrivningarna.

I koncernen finns 79 (74) anställda vid periodens slut.

Aktien

Det totala antalet aktier per den 30 juni 2016 uppgick till 7 505 179 stycken och kvot värdet per aktie är 1,00 kronor.

Per den 30 juni 2016 hade Guideline Geo AB (publ) 640 140 egna aktier motsvarande 8,53% av det totala antalet aktier.

Under perioden januari - juni återköpte bolaget totalt 15 200 egna aktier till en snittkurs om 11,66 kronor per aktie.

Transaktioner med närstående

Under första halvåret 2016 gjordes inga transaktioner med närstående inom Guideline Geo-koncernen.

Revision och granskning

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Risker i koncernen och moderbolaget

Trots att världsekonomins utveckling är osäker bedöms utsikterna som goda för koncernens produkter och tjänster. En förstärkning av EUR och USD gentemot SEK har en positiv effekt på Guideline Geos omsättning och lönsamhet.

De olika risker som finns rörande koncernens verksamhet beskrivs mer utförligt i Årsredovisningen för 2015 som finns att hämta på koncernens hemsida guidelinegeo.com.

Moderbolaget

Verksamheten i Guideline Geo AB (publ) utgörs av koncernledningsfunktionen. Under första halvåret 2016 uppgick moderbolagets intäkter till 0,6 (0,4) MSEK och rörelseresultat till -12,8

(-11,3) MSEK.

Kostnaderna ökade under första halvåret med 2,1 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Kostnadsökningen är delvis relaterad till framtagande av en ny webbplattform för koncernen och advokatkostnader samt att vissa delar av övriga externa kostnader tagits av moderbolaget, vilka under tredje kvartalet kommer att vidarefaktureras till de operativa dotterbolagen i koncernen. Antalet anställda i moderbolaget är 6 (6) personer vid utgången av perioden.

Inga transaktioner med närstående har gjorts i moderbolaget.

Redovisningsprinciper i sammandrag

Denna delårsrapport för koncernen i sammandrag  har upprättats i enlighet med IAS 34, samt tillämpliga bestämmelser i årsredovisningslagen. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. Redovisningsprinciper som tillämpas för koncernen och moderbolaget överensstämmer med de redovisningsprinciper som användes vid upprättandet av den senaste Årsredovisningen.

Upplysningar om verkligt värde på finansiella instrument som inte värderas till verkligt värde i balansräkningen lämnas inte på grund av att redovisat värde bedöms vara en god approximation av verkligt värde på grund av instrumentens korta löptid.

Jämförelseperioden 2016

Jämförelseperioden januari-juni 2016 redovisas i enlighet med de principer och klassificeringar som tillämpades i Årsredovisningen för 2015.

Guideline Geo koncernen i korthet

Guideline Geo AB (publ) utvecklar, tillverkar och marknadsför helhetslösningar för att identifiera objekt, strukturer och föroreningar under mark, undersöka olika geologier samt se förändringar i mark och konstruktioner över tid. Koncernen har egen verksamhet i Europa, Nordamerika samt Asien och samarbetar med ett antal partners runt om i världen.

Verksamheten är fokuserad på fyra prioriterade marknadsområden med stark global tillväxt:

• Infrastruktur                undersökning vid nyetablering och underhåll av infrastruktur.
  • Miljö   undersökning av miljörisker och geologiska risker.
  • Vatten                            kartläggning och undersökning av vattenförekomster.
  • Mineral                          effektiv prospektering.

Gudieline Geo arbetar med ledande teknologier och innovativa lösningar under de välkända och etablerade varumärkena ABEM och MALÅ. Bolaget är även delägare i Second Square AB som är verksamt inom området optimering av bergborrning.

Guideline Geo är noterat på NGM Equity.

Kommande rapporttillfällen

• Delårsrapport för perioden januari – september 2016 lämnas den 11 november 2016
  • Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2016 lämnas den 7 februari 2017

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Informationen är sådan som Guideline Geo AB (publ), skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 augusti 2016 klockan 08:45.

Stockholm den 23 augusti 2016

Peter Lindgren

Styrelsens ordförande

Olle Grinder