Guideline Geo AB (publ) Delårsrapport för jan-mar 2017

Nettoomsättningen ligger 9% över föregående år till följd av ökad försäljning i Afrika, Latinamerika och Asien samt positiv effekt av valutaomräkning uppgående till 0,4 MSEK. I likhet med tidigare år redovisar bolaget ett svagt resultat första kvartalet på grund av en generellt låg aktivitet hos våra dominerande kundgrupper i början av året, främst på norra halvklotet.

Orderingången för första kvartalet 2017 är högre än samma period föregående år.

Första kvartalet 2017 (januari - mars)

-        Intäkterna uppgick till 23,8 (22,2) MSEK
-        Nettoomsättningen uppgick till 21,2 (19,5) MSEK
-        Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -8,7 (-7,8) MSEK
-        Rörelsemarginalen uppgick till -37,3% (-35,1%)
-        Resultatet efter skatt uppgick till -7,4 (-6,1) MSEK
-        Resultatet per aktie uppgick till -0,98 (-0,82) SEK
-        Periodens kassaflöde uppgick till 0,9 (-1,3) MSEK
-        Koncernens egna kapital uppgick per den 31 mars 2017 till 119,5 (118,0) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 70,6% (78,4%)
-        Likvida medel uppgick vid periodens slut till 6,6 (6,9) MSEK

Kjell Husby
vd Guideline Geo AB (publ)
tel. +46 70 954 79 97

Guideline Geo AB  (publ) är världsledande inom området geoteknologi. Guideline Geo utvecklar och marknadsför lösningar inom fyra starkt tillväxande globala segment: Kartläggning av vattenförekomster, övervakning och kartläggning av miljöföroreningar, undersökning inför uppförande av byggnation och underhåll av infrastruktur samt undersökning och kartläggning vid gruvdrift och mineralutvinning.  I koncernen ingår MALÅ och ABEM med hög teknisk kompetens, innovativa lösningar och världsledande globala varumärken. Guideline Geos aktie är noterad på NGM Equity.

Taggar: