Årets Guldägg i kategori Event går till...

Jung von Matt och BMW/MINI knep årets Guldägg i kategorin event med "MINI Getaway Stockholm 2010".

-Vi har levt med kampanjen genom hela genomförandet. Vi har fått mycket positiv respons och har haft det lite på känn att det skulle kunna gå bra ikväll. Känns verkligen jättekul, säger Fredrik Ellsäter, Jung Von Matt.

Kategorin Event belönar bidrag som har det fysiska mötet mellan avsändare och målgrupp i centrum. Dock inte i år. I år belönas istället ett bidrag som premierar motsatsen. En idé som förvandlade avsändaren till något eftersträvansvärt och målgruppen till reklampelare som gjorde sitt bästa för att springa så långt ifrån varandra som möjligt.

Guldägg 2011 kategori Event:

Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI Art Director: Daniel Wahlgren Copywriter: Magnus Andersson, Erik Wingfors Creative Director: Johan Jäger Mediastrateg: Stefan Zetterberg/Carat Originalare: Jon Palmqvist Planner: Leon Phang Produktionsledare: Ida Modin Projektledare: Jan Casserlöv Visualizer/Produktionsdesigner: Daniel Forero Digitalbyrå: Monterosa, Suddenly Mediebyrå: Carat PR-byrå: Domingo PR Produktionsbolag: Duoblau Reklambyrå: Jung von Matt

Silverägg 2011 kategori Event:

Byrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: Weekday tickets Uppdragsgivare: Kungliga Operan Uppdragsgivare ansvarig: Malin Forkman Art Director: Ted Mellström, Tomas Jonsson Copywriter: Tove Eriksen Hillblom Creative Director: Andreas Dahlqvist Designer: Thomas Miller Faktor: Anna Hellenberg Formgivare: Leo Drakenberg Renander Kundansvarig: Niclas Melin Planner: Karl Wikström Produktionsledare: Tina Munck Projektledare: Linda Eriksson Senior Designer: Eva Aggerborg, Linnéa Lofjord Uppdragsgivare: Malin Mellberg Designbyrå: MTWTFSS WEEKDAY Retusch: Christian Björnerhag

Jury:

Frank Hollingworth (kategoriordförande), King, Désirée Maurd, Prime PR, Andreas Dahlqvist, DDB Stockholm, Hanna Björk, Åkestam Holst, Marita Kuntonen, Jung Relations, Carl Fredrik Jannerfeldt, BBDO, Robert Lund, Forsman & Bodenfors, Mitte Blomqvist, Storåkers McCann, Clas Collin, ReklamUtveckling, Åsa Höistad Jonsgården, Eventum, Jesper Eronn, Draftfcb.

Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer påwww.komm.se