Här är Guldäggets sju kategoriordföranden

Juryarbetet i årets upplaga av Guldägget kommer att ledas av Tom Beckman, Prime, Monica Born, DDB Stockholm, Lotta Mårlind, Garbergs, Björn Kusoffsky, Stockholm Design Lab, Ellen Sundh, Coda Collective, Ted Persson, Great Works och Silla Levin, Forsman & Bodenfors.

- Det är en mäktig line-up vi har med årets kategoriordföranden. Som ordförande måste man inte bara vunnit priser utan man ska även kunna leda och styra en grupp kreatörer åt rätt håll, något dessa sju personer kommer att klara galant, säger Maja Siösteen, tävlingsansvarig på Guldägget.

Kategoriordförande Guldägget 2013:

Kategoriordförande Film och Radio:

Lotta Mårlind, art director och partner på Garbergs
Lotta är utbildad på Beckmans skola och har verkat mer än 15 år i branschen. Hon har hunnit med att jobba utomlands på bl.a. Mother London under flera år. Lotta har vunnit flera Guldägg samt Silverägg, belönats med både guld och silver i Cannes och andra internationella tävlingar. Förutom juryerfarenhet i Guldägget har hon stor erfarenhet av att sitta i internationella jurys såsom Cannes Lions, D&AD, Dubai Lynx, Golden Hammer, etc.

Kategoriordförande PR, Integrerat och Titan:

Tom Beckman, kreativt ansvarig och partner på Prime PR
Tom Beckman är flerfaldigt belönad i Guldägget, CLIO, Cannes Lions, Eurobest, Spinn och Sabre och har suttit i juryn för bland annat TED Ads Worth Spreading, Guldägget och Cannes Lions samt utnämndes nyligen till president för PR-juryn i Dubai Lynx. Tom undervisar regelbundet på Handels och Berghs samt har haft talaruppdrag för Cannes, Eurobest, Dubai Lynx, AD:tech London och Good Morning 2012.

- Juryarbetet i Guldägget är framför allt ett tillfälle att stöta och blöta sin syn på kommunikation med några av de bästa i landet. Att på djupet förstå och kunna formulera varför ett projekt är bra och nydanande är nyckeln till att själv utvecklas och bli bättre, säger Tom Beckman, kreativt ansvarig på Prime och årets kategoriordförande i PR, Integrerat och Titan.

Kategoriordförande Design:

Björn Kusoffsky, creative director på Stockholm Design Lab
Med över 20 års erfarenhet betraktas Björn Kusoffsky som den främsta inom grafisk design i Skandinavien belönad med bl.a. 5 Guldägg, 2 Guldlejon i Cannes, 2 Guld i design S och Guld i Eurobest. Han är representerad på Nationalmuseums och är en av få svenskar invald i AGI - Alliance Graphique Internationale. Driver sedan 15 år tillbaka det multidisciplära designföretaget Stockholm Design Lab.

Kategoriordförande Direkt och Event:

Monica Born, senior copywriter DDB Stockholm
Monica Born arbetar idag på DDB. Hon är utbildad på RMI Berghs copylinje och har under sina år i branschen vunnit guld i en mängd internationella tävlingar: Cannes Lions, Eurobest, Epica, Cresta, New York Festivals och Webby Awards, samt åtskilliga silver och brons i demsamma. Monica har även belönats med 4 Guldägg och 6 silverägg. Utöver uppdrag som föreläsare - bland annat vid Guldäggets 50-års jubiléum - har Monica suttit i juryn vid Cannes Lions, NY Festivals samt Guldägget ett antal gånger.

- Som ordförande i årets DR- och Eventjury vill jag se idéer som är banbrytande. Sådana som öppnar upp skallen för helt nya sätt att tänka. I DR-kategorin ser jag gärna uppfinningsrika kanalval, och i eventkategorin hoppas jag på nya varianter av interaktivitet där människor kan involveras i, eller påverka eventet och på så vis bli en del av det, säger Monica Born, senior copywriter på DDB Stockholm och årets kategoriordförande i Direkt och Event.

Kategoriordförande Alternativa Media, Tidningsannonsering och Utomhus:

Silla Levin, art director på Forsman & Bodenfors
Silla är utbildad på Beckmans skola och har 17 år i branschen bakom sig. På Forsman & Bodenfors har hon arbetat sedan 2001. Hon är flerfaldigt belönad som kreatör och har både svenska och internationella juryerfarenheter. I Guldäggsammanhang har hon vunnit 3 guld och 11 silver, och varit såväl kyckling som kategoriordförande.

Kategoriordförande Digitalt och Mobilt:

Ted Persson, chief innovation officer på Great Works
Ted Persson är en människa av hankön som har jobbat med digitala grejer sedan barnsben. Han spenderar merparten av sin tid med innovationsgrejer på byrån Great Works, som han var med och grundade 2005. Utöver Great Works är Ted också inblandad i lite blandade teknikstartups. Ted har vunnit olika priser (Guldägg! Guldlejon! Guldpennor! Etc!) och sitter ofta med i olika reklamjurys.

Kategoriordförande Hantverk:

Ellen Sundh, Creative Technologist på Coda Collective

Med över 12 år i branschen har Ellen skapat digitala idéer och lösningar för flertalet reklam och produktionsbyråer. Med fokus på interaktiva tekniska lösningar för så väl webb och mobilt som den fysiska världen driver Ellen nu Coda Collective med fokus på kreativ teknik för att göra kreativa idéer möjliga. Ellen stod som utvecklare och Creative Technologist bakom den flerfaldigt prisbelönat kampanjen The Sound of Football för Pepsi och blev framröstad som den 3:e mest kreativa personen i Internetsverige av tidningen Internet World. Computer Sweden rankade Ellen Sundh som en av de 100 bästa utvecklare i Sverige.

Maja Siösteen, Tävlingsansvarig på Guldägget, 070 215 10 32, maja@komm.se