Nytt för Guldägget 2017

Inför Guldägget 2017 presenteras tre nyheter gällande tävlingens kategorier.

Under hösten har Guldäggets Tävlingsgrupp (ett utskott ur KOMMs styrelse) träffats och diskuterat eventuella förändringar som skall göras och dessa har bl.a. landat i att två kategorier döps om – kategorin Radio byter namn till Audio och kategorin Tidningsannonsering till Annonsering.

Vi ser kontinuerligt över Guldäggets kategorier, såväl namn som kriterier, och strävar efter att vara ständigt nyfikna till den snabba utvecklingen. Vi måste se till att vi lockar de absolut bästa bidragen till varje kategori eftersom Guldägget är Sveriges finaste kommunikationspris. Tidigare under året har vi arbetat med kriterierna och nu döper vi om två kategorier så att de bättre speglar dagens medieverklighet, säger Mattias Ronge som sitter i Guldäggets Tävlingsgrupp och till vardags är vd på Edelman Deportivo.

Kategorin Audio (tidigare Radio)
Kategorin Audio innefattar bidrag som är publikt framförda i radio eller webbradio samt andra digitala format som t ex en podd. (Observera att det måste finnas ett företag eller en organisation bakom podden. Det är det kommersiella innehållet som belönas, inte det redaktionella.)

Kategorin Annonsering (tidigare Tidningsannonsering)
Kategorin Annonsering innefattar annonser i tryckta eller digitala tidningar. Annonser kan lämnas in som enstaka alster eller kampanjserier.

I och med att dessa kategorier döps om så kan vi redan i rubriksättningen vägleda till lämplig kategori vid inlämningen av bidrag, säger Linda Nilsson som är projektledare för Guldägget.

Förutom namnbytena så lyfts underkategorin Grafisk Form bort från kategorin Hantverk och kommer från och med 2017 att ingå i kategorin Förpackningsdesign.

Vi känner oss övertygade om att en jurygrupp bestående av designer kan bedöma grafisk form allra bäst och vi väljer därför att göra denna förändring, säger Linda Nilsson.

Inlämningen till Guldägget öppnar den 7 december 2016, med en deadline den 25 januari 2017.
Guldäggsgalan går av stapeln den 4 maj på Stockholm Waterfront Congress Centre.

Linda Nilsson, projektledare Guldägget, 070-757 25 63, linda@komm.se
Fredrik Kullberg, produktionsledare Guldägget, 070-758 11 90, fredrik@komm.se

Guldägget är Sverige äldsta och största kommunikationstävling och syftet med den är att höja den kreativa standarden, lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra den framåt. Tävlingen vill inspirera och ge mod till en hel bransch och få kommunikationsskapare att vilja anstränga sig ännu mer för att näringslivet ska få uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.
Läs mer på www.guldägget.se

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.
Läs mer på www.komm.se