Telesteps vinner patentstrid

Gunnebo Industriers dotterbolag Telesteps som tillverkar teleskopiska arbetsredskap har vunnit en utdragen patentstrid mot Core Distribution där Europeiska Patentverket nu har fastställt att Telesteps patent för sin teleskopiska stege ska upprätthållas.

Gunnebo Industriers dotterbolag Telesteps, innovatör och världsledande av teleskopiska stegar, har i dagarna vunnit en seger mot Core Distribution som i december 2005 invände mot Telesteps europeiska patent och begärde att patentet skulle upphävas. Grunden för invändningen var att de ansåg att uppfinningen inte var ny samt att den saknade uppfinningshöjd.

Efter en segdragen process har Europeiska Patentverket nu beslutat att Telesteps patent ska upprätthållas.

- Vi är mycket glada över att ha vunnit denna utdragna patentstrid. Vi är stolta för vår uppfinning av teleskopiska arbetsredskap och beslutet bekräftar att vi är en seriös aktör med patenterade och certifierade produkter, säger Jonas Netterström, affärsenhetschef för Telescopics och vd för Telesteps.

Europeiska Patentverket meddelade sitt beslut redan vid förhandlingens avslutande och ett skriftligt beslut lämnas inom några veckor. Därefter kan beslutet överklagas inom två månader.