Gunnebo etablerar säljbolag i Korea genom förvärv av distributör

Säkerhetskoncernen Gunnebo har idag tecknat avtal med ägaren av ATG Entrance Corporation, distributör av Gunnebos produkter för tillträdeskontroll i Sydkorea, om att förvärva samtliga aktier i bolaget.

ATG Entrance Corporation omsätter 45 Mkr och har 13 anställda på säljkontoret i Seoul. Verksamheten har en gedigen kundbas av ledande koreanska företag som LG, Samsung, Hyundai och Sydkoreas regering. Företaget har varit distributör av Gunnebos lösningar för tillträdeskontroll på den sydkoreanska marknaden i tio år. Idag har företaget en marknadsandel på 70 procent för tillträdeskontroll i Sydkorea.

“Sydkorea är en av de mest utvecklade ekonomierna i Asien och en mycket intressant marknad för Gunnebo”, säger Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall. ” Förvärvet av ATG Entrance Corporation är helt i linje med Gunnebos strategiska agenda att förflytta tyngdpunkten av koncernens affärer utanför Europa. ATG är marknadsledande inom tillträdeskontroll i Sydkorea och bolaget har en mycket stark kundbas. Vi ser även ATG Korea som en plattform för att introducera fler lösningar från Gunnebos portfölj på såväl den Sydkoreanska marknaden som till andra, närliggande, marknader”.

GUNNEBO AB
(publ)

Group Communications

För mer information, vänligen kontakta:

Per Borgvall, VD och Koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 000, eller
Tomas Wängberg, SVP M&A, tel. 010-2095 000, eller
Karin Wallström, Communication & IR Director Gunnebo AB, tel. 010-2095 026, eller
e-mail karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebogroup.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 700 anställda i 32 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Amerika och omsätter 5 300 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Global Services och Entrance Control.

Vi gör din värld säkrare.

Taggar:

Gunnebo-koncernen är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, tillträdeskontroll, säkerhetsskåp och valv och elektronisk säkerhet till banker, handeln, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar. Koncernen har en årlig omsättning på 6 100 Mkr och 5 600 anställda i 28 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader. Vi gör din värld säkrare.