Gunnebo får viktig affär för biljettspärrar till indisk tunnelbana

Genom ett strategiskt partnerskap med SC Soft ska Gunnebo-koncernen leverera biljettspärrar till en av de längre tunnelbanelinjerna i Indien. Lösningen installeras för att minska intäktsbortfall och förbättra flödet av passagerare.

Biljettspärrarna validerar biljetter automatiskt och hindrar biljettsmitare. De kommer även konfigureras för att acceptera ”National Common Mobility Card” – ett biljettsystem som introducerats över hela Indien som standard för att betala inom kollektivtrafiken.

Samarbetet med nyckelpartner

I projektet samarbetar Gunnebo med SC Soft, ett företag vars erbjudande inkluderar helhetslösningar för kollektivtrafiken och som kommer vara ansvariga för underhållet av biljettspärrarna.

God pålitlighet, låg totalkostnad för ägarskap över tid samt produktion i Indien var skälen som gjorde att slutkunden valde Gunnebos biljettspärrar. Valet är i linje med regeringens initiativ ”Made in India” som syftar till att lyfta fram lokal produktion.

Höjer kvalitetsnivån

“Detta är ett viktigt projekt för oss inom tunnelbanesegmentet,” säger Gunnebos VD och Koncernchef Henrik Lange. “Genom att etablera oss som en leverantör av biljettspärrar av högsta kvalitet i Indien, hoppas vi sätta en standard som övriga nationella tunnelbanor kommer att följa.”

Leverans av de första biljettspärrarna beräknas till slutet av 2017.

GUNNEBO AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Wallström Nordén, SVP Marketing & Communications, tel. 010-2095 026,
e-post Karin.wallstrom@gunnebo.com

Gunnebo-koncernen är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, tillträdeskontroll, säkerhetsskåp och valv och elektronisk säkerhet till banker, handeln, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar.

Koncernen har en årlig omsättning på 6 100 Mkr och 5 400 anställda i 28 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader.