Gunnebo har tecknat 'letter of intent' avseende förvärv av tyska Leicher-gruppen

Gunnebo har tecknat "letter of intent" avseende förvärv av tyska Leicher- gruppen. Stärker positionen inom automatiserad kontanthantering Leicher GmbH grundades redan 1870 och är sedan många år en av de ledande leverantörerna på den tyska marknaden av bankfacksrobotar, högsäkerhetsprodukter för banker, samt installation och service. Under de senaste åren har Leicher GmbH framgångsrikt utvecklat och mark nadsfört produkter för effektiv kontanthantering, nya modeller av bankfacksrobotar, inklusive mjukvaror och har nu ett komplett sortiment för självbetjäningsbanker. Leicher GmbH med huvudkontor utanför München och produktion i Markersdorf i östra Tyskland, omsätter ca 250 Mkr och har 170 medarbetare, varav 160 i Tyskland. Leicher GmbH har också säljbolag i Schweiz, Tjeckien, Ungern och Polen. Gunnebo övertar Leicher GmbH i mitten av år 2002, under förutsättning av tyska konkurrensmyndigheternas godkännande. GUNNEBO AB (publ) Information För ytterligare information vänligen kontakta: Bjarne Holmqvist, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 031- 83 68 00 alt. mbl. 0708-40 03 70 eller Anders Pettersson, Divisionschef Gunnebo Physical Security, tel. 031-83 68 00 alt. mbl. 0708-83 68 51 eller Janerik Dimming, Informationsdirektör Gunnebo AB, tel. 031-83 68 03 alt. mbl. 0705-83 68 03, e-mail janerik.dimming@gunnebo.se www.gunnebo.se Gunnebo är idag en internationellt snabbväxande säkerhetskoncern med 100 bolag fördelade på 30 länder. Försäljningen till ytterligare ca hundra marknader sker genom agenter och distributörer. Omsättningen på årsbasis är ca 7 000 Mkr. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00830/wkr0002.pdf

Gunnebo-koncernen är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, tillträdeskontroll, säkerhetsskåp och valv och elektronisk säkerhet till banker, handeln, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar. Koncernen har en årlig omsättning på 6 100 Mkr och 5 600 anställda i 28 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader. Vi gör din värld säkrare.