GUNNEBO säljer lås- och dörrverksamheten inom Fichet-Bauche. Letter of Intent har tecknats med ASSA ABLOY. Fichet-Bauche är Frankrikes ledande säkerhetsföretag inom bl.a. områdena sedelhantering, säkerhetsskåp, bankfack och elektroniska larmsystem. Under hösten har en inriktning och strategi lagts fast där Fichet-Bauche offensivt skall satsa på prioriterade tillväxtområden, såsom bland annat elektroniska larmsystem och de säkerhetsområden där företaget har en ledande marknadsställning. Beslut har därför fattats om att avyttra lås- och dörrverksamheten inom Fichet-Bauche. Ett Letter of Intent har tecknats med ASSA ABLOY. Lås- och dörrverksamheten omsätter 170 MFFR vilket motsvarar 15% av Fichet- Bauches omsättning som för 1999 väntas uppgå till 1.200 MFFR. Ytterligare information lämnas senast i mitten av december och försäljningen beräknas vara genomförd i år. GUNNEBO AB Information För ytterligare information var vänlig kontakta: Bjarne Holmqvist, VD och koncernchef, tel. 031-83 68 00 eller Lennart Gustavsson, Ekonomi- och finansdirektör, tel. 031-83 68 00 Christian Selosse, VD Fichet-Bauche, tel. +33 (0)1 34 65 65 34 Gunnebo är en av Europas största tillverkare av fysiska säkerhetsprodukter för intrångsskydd. Koncernen omsätter totalt närmare 6 miljarder kronor och har 5.600 anställda. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00310/bit0002.pdf

Gunnebo-koncernen är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, tillträdeskontroll, säkerhetsskåp och valv och elektronisk säkerhet till banker, handeln, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar. Koncernen har en årlig omsättning på 6 100 Mkr och 5 600 anställda i 28 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader. Vi gör din värld säkrare.