Gunnebo säljer verksamheten för fästelement i USA

GUNNEBO SÄLJER VERKSAMHETEN FÖR FÄSTELEMENT I USA Gunnebo Industrier har idag sålt verksamheten för fästelement inom Gunnebo Fastening Corporation i Lonoke, Arkansas. Köpare är det tyska företaget MKT Metall-Kunststoff-Technik GmbH & Co. KG. MKT:s affärsverksamhet omfattar ett produktprogram som väl överensstämmer med rörelsen i Lonoke. MKT övertar all personal, totalt 71 personer, och driver verksamheten vidare. Affärsenhet Fastening inom Gunnebo Industrier kommer efter avyttringen av den amerikanska rörelsen att koncentrera sig på Europa. "Genom att sälja den amerikanska fastening-verksamheten tar vi ytterligare ett steg i koncentrationen mot säkerhet och skydd", säger Gunnebos VD Bjarne Holmqvist i en kommentar. Gunnebo etablerade egen tillverkning av fästsystem i USA 1986. Under 1995 flyttades tillverkningen från Pennsylvania till Arkansas. Trots omstruktureringen är lönsamheten otillfredsställande. För Gunnebo innebär avyttringen en resultatförbättring med 12 Mkr för 1998 jämfört med 1997. Göteborg den 19 januari 1998 GUNNEBO AB Information För ytterligare information kontakta: Bjarne Holmqvist, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel 031-40 03 60 eller Jan Hedström, VD Gunnebo Industrier AB, tel 0490-89 000 Gunnebo AB är en internationellt inriktad verkstadskoncern noterad på Stockholms Fondbörs A-lista. Koncernen är en ledande tillverkare av produkter för säkerhet, områdesskydd, fäst- och lyftteknik samt specialprodukter för fordons- och övrig verkstadsindustri. I koncernen ingår Gunnebo Industrier, Gunnebo Områdesskydd, Gunnebo Värdeskydd och Gunnebo Gnosjö. Gunnebo har egna bolag i 19 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien samt Australien och totalt 2 900 medarbetare. Koncernen omsätter 3,1 miljarder kronor, varav utlandsandelen uppgår till ca 70 %. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/07/20040107BIT01090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/07/20040107BIT01090/wkr0002.pdf

Gunnebo-koncernen är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, säkerhetsskåp och valv, tillträdeskontroll och elektronisk säkerhet till banker, handeln, värdetransportföretag, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar. Koncernen har en årlig omsättning på 6 000 Mkr och 5 500 anställda i 32 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader.