Nytt företagsförvärv

NYTT FÖRETAGSFÖRVÄRV Gunnebo förvärvar ännu ett säkerhetsföretag. Gunnebos dotterbolag Gunnebo Troax AB har idag förvärvat samtliga aktier i det finska företaget Polaraidat Oy. Polaraidat bedriver tillverkning, försäljning och installation av produkter och system för områdesskydd, utomhus. Tillverkning och försäljning finns i Nummela utanför Helsingfors och består av stängsel, portar, grindar och larm företrädesvis i aluminiumkonstruktioner med olika säkerhetsgrad. Polaraidat omsätter 1998 cirka 12,0 MFIM och har 13 anställda. Polaraidat som är ett familjebolag har ett gott renommé och är väl inarbetat på den finska marknaden sedan många år. Förvärvet av Polaraidat skapar för Gunnebo Troax en plattform och distributionskanal för övriga produktsortiment av utomhusprodukter på den finska marknaden. Gunnebo Troax har sedan tre år ett försäljningsbolag i Finland vars inriktning är försäljning av affärsområdets inomhusprdukter för bostäder, maskinskydd och andra industriprodukter. Polaraidat och Gunnebo Troax erhåller tillsammans ett komplett produktsortiment för såväl inom och utomhusskydd i Finland. Göteborg den 16 december 1998 GUNNEBO AB Information För ytterligare information kontakta: Bjarne Holmqvist, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel 031-83 68 00 eller Rolf Axelsson,VD Gunnebo Troax AB, tel 0370-828 00. Gunnebo AB är en internationellt inriktad verkstadskoncern noterad på Stockholms Fondbörs A-lista. Koncernen är en ledande tillverkare av produkter för säkerhet, områdesskydd, fäst- och lyftteknik samt specialprodukter för fordons- och övrig verkstadsindustri. I koncernen ingår Gunnebo Industrier, Gunnebo Områdesskydd, Gunnebo Värdeskydd och Gunnebo Gnosjö. Gunnebo har egna bolag i 20 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien, Afrika samt Australien och totalt 3 700 medarbetare. Koncernen omsätter på årsbasis 4,0 miljarder kronor, varav utlandsandelen uppgår till ca 70 %. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/07/20040107BIT01210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/07/20040107BIT01210/wkr0002.pdf

Gunnebo-koncernen är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, tillträdeskontroll, säkerhetsskåp och valv och elektronisk säkerhet till banker, handeln, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar. Koncernen har en årlig omsättning på 6 100 Mkr och 5 600 anställda i 28 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader. Vi gör din värld säkrare.