Sammanfattning från Gunnebos kapitalmarknadsdag 2018

Gunnebo-koncernen har idag haft kapitalmarknadsdag i Stockholm som besöktes av runt 40 analytiker, journalister, investerare och fondförvaltare.

Dagen började med en strategisk uppdatering av Gunnebos VD och Koncernchef Henrik Lange:

”Det moderna Gunnebo har vuxit fram genom ett antal förvärv, vilket gör att Koncernen idag har ett brett erbjudande med flera olika modeller hur vi går till marknaden. De flesta konkurrenter har ett starkt produktfokus, där Gunnebo under de senaste åren haft ett starkt fokus på geografi. För att få fart på tillväxten och lönsamheten kommer vi ha ett tydligare fokus på produkt framöver, vilket bland annat avspeglas i hur vi från den 19 juli är organiserade, styr och externt rapporterar vår verksamhet.”

“Den planerade avyttringen av verksamheten i Frankrike, Belgien och Luxemburg tillåter Koncernen att ta nästa steg mot ett tydligt produktfokus. Det gör att vi kan sätta kunden i centrum, få tydligare ägarskap genom hela organisationen, bättre utnyttja den kompetens som finns i verksamheten samt få prioritera tillväxt och innovation.”

Dagen fortsatte sedan med en strategisk uppdatering av affärsenheterna Safe Storage, Cash Management och Entrance Control, samt en finansiell uppdatering av koncernens Ekonomi- och finansdirektör Susanne Larsson.

Alla presentationer samt en inspelad webcast kommer finnas tillgänglig på www.gunnebogroup.com från kvällen den 15 november.

Group Communication

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Wallström Nordén, SVP Marketing & Communications Gunnebo AB,
tel. 0708-28 33 39

www.gunnebogroup.com

Gunnebo (publ) är en ledande global säkerhetsleverantör av hållbara säkerhetsprodukter, tjänster och mjukvara till detaljhandel, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri och högriskanläggningar.samt bank. Gunnebo har verksamhet i fyra affärsenheter: Safe Storage (35 procent av Koncernens försäljning), Cash Management (22 procent av Koncernens försäljning) Entrance Control (20 procent av Koncernens försäljning), och Integrated Security (23 procent av Koncernens försäljning). Under 2017 hade kvarvarande verksamhet en omsättning om 4 900 Mkr och 4 400 anställda i 25 länder i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asia-Pacific och Amerika.

Den avyttrade verksamheten omsatte 1 130 Mkr och hade 930 anställda i tre länder.

Gunnebos aktie (GUNN) handlas på Mid Cap-listan (Industrials) på NASDAQ Stockholm.

Taggar: