Rysslandsorder till Optima Batteries

Optima skall under 1998 och 1999 leverera minst 55 000 batterier till det ryska jordbruket enligt just tecknat ramavtal. Den första ordern på 5 500 batterier har nu bekräftats. Mottagare är Rosagrosnab, noterat på den ryska börsen, som med mer än 1 000 lokala försäljningsställen kontrollerar 80 % av den ryska jordbruksmarknaden. " Avtalet har en mycket intressant potential för Optima " säger verkställande direktören Bengt Hagander. " Den ryska jordbrukssektorn importerar årligen mer än 300 000 batterier. Optimas höga kvalité och livslängd gör våra batterier prisvärda på denna krävande marknad. Detta utgör en god inkörsport till nya marknader i Ryssland och f d Sovjetunionen som har motsvarande krav på prestanda och uthållighet. Efter mer än två års närvaro i Ryssland kan vi nu börja skörda frukterna av vårt intensiva och målinriktade arbete. " För ytterligare information, Optima Batteries AB Gylling Optima batteries AB Bengt Hagander, VD, 08-6223235 Lars Burström, IR-ansvarig, 08-6223252 Box 742, SE-182 17 DANDERYD, fax: 08-622 32 90 GYLLING GROUP OF SCANDINAVIA E-mail: info@optimabatteries.se Internet: www.optimabatteries.se Gylling Optima Batteries AB är moderbolag i Optimakoncernen. Optima Batteries Inc i Denver, Colorado är koncernens tillverkande bolag och ansvarar för marknadsföring och försäljning i Nord- och Sydamerika. Optima Batteries AB ansvarar för Europa, Asien och Afrika. [REMOVED GRAPHICS]