CONSCIOUS COLLECTION– MILJÖSMART MODE PÅ H&M I VÅR

Hållbarhet är en långsiktig trend på H&M. Som ett led i H&M:s hållbarhetsarbete lanseras i april Conscious Collection, en återkommande kollektion i miljösmarta material som ekologisk bomull, Tencel ® och återvunnen polyester för dam, herr och barn. H&M:s designers har inspirerats av olika nyanser av vitt som är vårens viktigaste färgpalett. En avskalad skräddad look kombineras med romantisk spets, Broderie Anglaise, volanger och draperingar. Conscious Collection säljs i samtliga H&M-butiker och släpps den 14 april.

”Det handlar inte bara om ekologisk bomull längre. Idag finns det stora möjligheter till kompletta modeuttryck med miljösmarta material. Genom att designa återkommande Conscious kollektioner har vi nu en möjlighet att på olika sätt visa vad man kan göra med mer hållbara material”, säger Ann-Sofie Johansson, designchef på H&M. ”Vita toner är säsongens största färgtrend, vilket känns rätt att fånga upp i denna kollektion. Det vita skapar en romantisk känsla tillsammans med spets och Broderie Anglaise, men är också grundfärgen i en sportig, avslappnad stil och i en prydlig, skräddad look för män.”

Damplaggen är inspirerade av en uppdaterad romantisk stil där blusar, tunikor och T-shirts med Broderie Anglaise är en stark trend. Klänningarna med volanger är perfekta till vardags, medan mer dramatiska grekiska modeller kan bäras till fest. Den böljande långkjolen är ett nyckelplagg, liksom avklippta shorts. Kollektionen innehåller även den perfekta vita blazern och byxor med pressveck för ett mer avskalat uttryck. Inom Conscious Collection finns dessutom underkläder med Broderie Anglaise och spets.

Herrplaggen går i preppystil med en vit tvåknappsblazer, kraglösa skjortor och T-shirts med ringning i farfarsmodell. Det finns också tryckta och randiga T-shirts, ett linne att bära i flera lager och både femficksjeans och skräddade byxor för oändliga kombinationsmöjligheter. Barnkollektionen innehåller vita kläder för flickor och pojkar. Bland plaggen finns volangklänningar, toppar, skjortor och t-shirts som alla passar till jeans eller leggings.

Conscious Collection är en kollektion som kommer att återkomma i H&M:s sortiment vid olika tillfällen och med olika uttryck. Vårens kollektion är en uppföljare till förra årets framgångsrika Garden Collection med miljömedvetet mode.

Gå in på www.hmconsciouscollection.com för pressmaterial.

Miljösmarta material

Ekologisk bomull
Är bomull som har odlats utan användning
av farliga kemikalier.

Ekologiskt linne
Är linne som har odlats utan användning
av farliga kemikalier.

Återvunnen polyester
Är polyester som har tillverkats av PET-flaskor,
textilavfall eller gamla plagg.

Tencel ®
Silkesliknande, förnybart material som har
tillverkats med minimerad miljöpåverkan.

För mer information kontakta:

Camilla Emilsson Falk, Presschef.
E-post: camilla.emilsson-falk@hm.com

Catarina Midby, Trendkoordinator.
E-post: catarina.midby@hm.com

Petra Buchinger , H&M:s Showroom.
E-post: petra.buchinger@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 4 300 butiker på 64 marknader, inklusive franchise-marknader. 2016 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 223 miljarder och antalet anställda är fler än 161 000. Ytterligare information finns på hm.com.