H&M CONSCIOUS FOUNDATION MOTTAR DONATION OM 500 MILJONER KRONOR FRÅN FAMILJEN STEFAN PERSSON

Familjen Stefan Persson donerar 500 miljoner kronor till H&M:s välgörenhetsstiftelse,
H&M Conscious Foundation. Genom detta betydande tillskott kommer välgörenhetsstiftelsen att kunna göra en stor skillnad för människor och samhällen i de länder där H&M verkar.

H&M Conscious Foundation, som startades 2007 i samband med H&M:s 60-årsjubileum, får ett tillskott om 500 miljoner kronor som doneras av familjen Stefan Persson. Donationen ökar nu välgörenhetsstiftelsens möjligheter att hjälpa fler behövande runt om i världen. Stiftelsen kommer att lägga särskilt fokus på insatser som kan hjälpa till att uppfylla FN:s milleniemål, exempelvis främja barns hälsa och rätt till utbildning.

Förslag till konkreta fokusområden tas fram av en grupp experter inom sociala frågor, utvecklingsfrågor och miljöfrågor, som arbetar tillsammans med stiftelsen. H&M Conscious Foundation har tidigare bland annat stöttat Hand in Hand med att motarbeta fattigdom i Indien genom mikrolån och utbildning till kvinnliga entreprenörer. Stiftelsen kommer framöver att stödja flera organisationer, bland annat WaterAid som ger människor i fattiga områden tillgång till rent vatten och hygien. Stiftelsen kommer även att stödja katastrofinsatser i länder där H&M har verksamhet.

Donationen till stiftelsen är ett tillskott som syftar till förbättringar i samhällen i stort medan H&M:s verksamhet fortsätter att jobba aktivt med förbättringar i hela värdekedjan.

– Genom familjens donation kommer H&M:s välgörenhetsstiftelse, H&M Conscious Foundation, att kunna göra fler och mer betydande hjälpinsatser för att förändra och förbättra för människor i de länder där H&M finns. Vi tror och hoppas att vår donation kommer att göra märkbar skillnad för många människor och bidra till varaktiga förbättringar, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Vid frågor:
Kristina Stenvinkel
Informationschef H&M
stenvinkel@hm.com

Camilla Emilsson Falk
Presschef H&M
camilla.emilsson-falk@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 2 800 butiker på 49 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda är fler än 104 000. Ytterligare information finns på hm.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&Mkoncernen 47 onlinemarknader och mer än 4 800 butiker på 70 marknader, inklusive franchise-marknader. 2017 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 232 miljarder. Antalet anställda uppgår till fler än 171 000. Ytterligare information finns på about.hm.com.