H&M-GRUPPEN LANSERAR TVÅ BANBRYTANDE TECH-FUNKTIONER

H&M-gruppen presenterar idag två nya banbrytande tech funktioner under Stockholm Fashion Tech Talks, ett framstående event om digitalisering inom modevärlden. I samarbete med Google har H&M-gruppen utvecklat en röststyrd app för H&M Home på utvalda marknader - en av de första som släppts inom mode- och inredningssegmentet. Dessutom har H&M-gruppens varumärke Monki samarbetat med den London-baserade start-upen HoloMe för att skapa och testa unika högupplösta Augmented Reality-hologram, som kommer att gå live idag.

- Inom H&M-gruppen jobbar vi fokuserat med tech-innovationer för att skapa extraordinära kundupplevelser. Modeindustrin förändras snabbt och tekniklösningar blir allt viktigare för att kunna anpassa sig till ett ständigt föränderligt samhälle, säger Elin Frendberg, som jobbar med affärsutveckling på H&M gruppen.

H&M Home Stylist
H&M-gruppen har utvecklat H&M Home Stylist; en röststyrd action för smartphones, som ger personliga styling- och produktförslag, moodboards och inspiration till hemmets olika rum - allt lättillgängligt i mobilen. För att göra upplevelsen ännu mer personlig kommer den ha en mänsklig röst istället för en robotröst som de flesta röstapplikationer har idag. H&M Home Stylist kommer att testas och fortsätta utvecklas i samarbete med kunderna.

Monki x HoloMe
Monki och det brittiska start-up bolaget HoloMe har tillsammans utvecklat mänskliga Augmented Reality-hologram, tillgängliga via smartphones eller surfplattor med minimal dataanvändning. Bilder av nio utvalda outfits från Monki visas i 3D, så att kunderna genom sin telefon kan titta på plaggen i detalj och uppleva hologrammen som närvarande i rummet.

- De två kundupplevelserna vi lanserar och testar tillsammans med Google och HoloMe är båda exempel på helt nya tekniska lösningar för modebranschen. Vi är väldigt glada över att snart kunna släppa en av världens första röst-stylister och testa en hologramupplevelse i världsklass för våra kunder, säger Elin Frendberg.

Stockholm Fashion Tech Talks hålls på Fotografiska i Stockholm, och äger rum i samband med Brilliant Minds/Symposium, en konferens för globala ledare.

Kontakt:
Group Media Relations
groupmediarelations@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home samt ARKET. I dagsläget har H&M-koncernen 47 onlinemarknader och mer än 4 700 butiker på 69 marknader, inklusive franchise-marknader. 2017 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 232 miljarder. Antalet anställda uppgår till fler än 171 000. Ytterligare information finns på about.hm.com.