H&M i Sverige stödjer UNICEF:s kampanj "För varenda unge" och säljer årets UNICEF-nål

Från torsdag den 18 april kommer H&M att stödja UNICEF:s årliga vårkampanj ”För varenda unge” genom att sälja en speciellt framtagen UNICEF-nål, en vaccinationspruta i mässing, i alla butiker i Sverige. En nål kostar 49 kr och pengarna går oavkortat till UNICEF:s arbete att utrota polio. Den som köper nålen bidrar till att vaccinera 12 barn mot polio.

För sjätte året i rad är H&M Sverige en del av UNICEF:s kampanj ”För varenda unge” som syftar till att uppmärksamma UNICEF:s viktiga arbete och värva fler världsföräldrar. Nålen, en vaccinationsspruta i mässing, kostar 49 kr styck och kommer att säljas i alla H&M:s butiker i Sverige från torsdag den 18 april. Utöver nålförsäljningen finns också möjligheten att skänka sin växel till UNICEF. Pengarna går oavkortat till UNICEF:s viktiga arbete ”För varenda unge”.

– Vi är mycket stolta att H&M för sjätte året i rad är en del av UNICEF:s kampanj ”För varenda unge”. Under kampanjen ger vi våra kunder möjligheten att göra en insats för att utrota polio, antingen genom att köpa nålen eller runda upp sin växel till UNICEF, säger Sofia Jegerborn, marknadschef H&M Sverige.

Som en del i kampanjen kommer H&M även att sälja tre exklusivt framtagna kuddfodral till förmån för UNICEF. Formgivarna Anna Ekre, Carina Seth-Andersson och Karin Wallenbeck är pristagare av ELLE Interiörs Designpris 2013 och de har formgivit varsitt kuddfodral som säljs i en begränsad upplaga. Kuddfodralen kostar 99 kr styck och 25 procent av försäljningspriset går till UNICEF. Kuddfodralen säljs i H&M Homes butiker i Stockholm och Norrköping samt på hm.com från den 25 april.

H&M har ett globalt samarbete med UNICEF, FN:s barnfond, sedan 2004, och genomför även aktiviteter lokalt med UNICEF i Sverige. I Indien och Bangladesh har H&M och UNICEF startat ett projekt som heter ”All for children” som syftar till att motarbeta barnarbete och se till att barn får gå i skolan. Projekten som H&M och UNICEF har fokuserat på tillsammans är bland annat HIV- och AIDS-prevention i Kambodja och barns rättigheter i Uzbekistan. H&M har också bidragit till UNICEF:s katastrofhjälp vid flera tillfällen, senast till svältkatastrofen vid Afrikas Horn.

Kontaktperson:

Johanna Dahl
Presskontakt H&M Sverige
E-mail: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 2 800 butiker på 49 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda är fler än 104 000. Ytterligare information finns på hm.com.