H&M-KONCERNEN OCH ALIBABA GROUP UTÖKAR SAMARBETET

H&M öppnar på Tmall, världens största e-handelsplattform, under våren 2018

H&M öppnade sin första butik i Kina för 10 år sedan och H&M-gruppen omsätter nu cirka 11 miljarder kronor i Kina i över 500 fysiska butiker samt online. H&M-gruppens varumärke Monki har sedan lanseringen på Tmall haft en stark utveckling i Kina och nu utökas samarbetet med både H&M-varumärket och H&M Home. Det finns även långtgående diskussioner kring att lansera övriga varumärken i H&M-gruppen på Tmall.

“Som ett av världens mest innovativa modeföretag, passar H&M perfekt på Alibabas plattform Tmall”, säger Michael Evans, President, Alibaba Group. ”Det är en ära för oss att få utöka vårt samarbete med H&M-gruppen till att nu även omfatta H&M och därmed göra fler H&M-varumärken tillgängliga för en halv miljard konsumenter genom vår plattform.”

”Vi är väldigt glada över att kunna göra H&M ännu mer tillgängligt i Kina. Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta”, säger Karl-Johan Persson vd för H&M-koncernen.

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef, H&M-koncernen, 08-796 52 50, nils.vinge@hm.com

Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör, H&M-koncernen, 08-796 39 08, stenvinkel@hm.com

Deborah Binks-Moore, International Corporate Affairs Director EMEA, Alibaba Group, +44 207 395 8310, d.binks-moore@alibaba-inc.com

Candice Huang, International Corporate Affairs U.S. Alibaba Group, +1 202 716 7446, candicehuang@alibaba-inc.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home samt ARKET. H&M-koncernen har 43 onlinemarknader och fler än 4 500 butiker på 69 marknader, inklusive franchise-marknader. 2016 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 223 miljarder. Antalet anställda uppgår till fler än 161 000. Ytterligare information finns på about.hm.com.

About Alibaba Group: Alibaba Group’s mission is to make it easy to do business anywhere. The company aims to build the future infrastructure of commerce. It envisions that its customers will meet, work and live at Alibaba, and that it will be a company that lasts at least 102 years.

About Tmall: Launched in 2008, Tmall (www.tmall.com) caters to consumers looking for branded products and a premium shopping experience. A large number of international and Chinese brands and retailers have established storefronts on Tmall. According to iResearch, Tmall was China’s largest third-party platform for brands and retailers in terms of gross merchandise value in 2016. Tmall is a business of Alibaba Group.