H&M lanserar sin tolfte hållbarhetsredovisning

Idag offentliggörs H&M:s tolfte hållbarhetsredovisning, Conscious Actions Sustainability Report 2013. Några av höjdpunkterna under 2013 är vår nya strategi för rättvisa levnadslöner, den första kollektionen gjord av återvunnet material från insamlade kläder samt att vi fördubblat användningen av mer hållbar bomull de senaste två åren.

”Vi ser långsiktigt på vår verksamhet och våra hållbarhetsinvesteringar är investeringar inför framtiden. Vi har genom detta möjlighet att bidra till samhällsutveckling och ett bättre liv för människor världen över", säger Karl-Johan Persson, VD på H&M.

Hållbarhetsredovisningen innehåller en rad olika framsteg som täcker alla faser av H&M:s produkters livscykel. Några av framstegen under året är:

• En strategi för rättvisa levnadslöner i leverantörskedjan lanserades för att göra det möjligt för leverantörer att betala sina arbetare rättvisa löner.
  • Nära 100% av H&M:s butiker över hela världen deltar i vårt globala klädinsamlingsinitiativ med målet att skapa ett slutet kretslopp för textilier. 3 047 ton plagg samlades in förra året för att ge dem nytt liv.
  • De första produkterna gjorda med 20% återvunnet material från våra insamlade kläder lanserades.
  • H&M började implementera den banbrytande vattenstrategi som utvecklats tillsammans med WWF.
  • H&M har fördubblat användningen av mer hållbar bomull de senaste två åren och vi är i nivå med vårt mål, 15,8% av all vår bomull är nu ekologisk, Better Cotton eller återvunnen. Målet är att all bomull ska komma från mer hållbara källor senast år 2020.
  • Mer hållbara material utgör nu 11% av våra produkters totala materialanvändning - en ökning från 9,1% år 2012.
  • Mängden återvunnen polyester som används i H&M:s plagg motsvarar 9,5 miljoner PET-flaskor.
  • H&M var det första företaget att underteckna avtalet för brand- och byggnadssäkerhet i Bangladesh.
  • 894 975 arbetare i Bangladesh och Indien har utbildats i sina rättigheter sedan 2008.
  • Clevercare-märkningen lanserades, en vägledning för medveten klädvård.
  • 14% mindre åtgång av elektricitet per kvadratmeter per H&M-butik sedan 2007. Målet är -20% år 2020.
  • 340 miljoner liter vatten sparades vid denimproduktion jämfört med föregående år.

"H&M sätter återigen ribban genom redovisningen av sitt hållbarhetsarbete. Engagemanget för hållbar utveckling och öppenhet om mål och resultat som kan inspirera andra företag inom denna bransch. Med tanke på att H&M köper från 1900 fabriker som sysselsätter 1,6 miljoner människor, finns en enorm potential för förändring", säger Janet Mensink, International Programme Coordinator Cotton & Textiles för Solidaridad Network.

Rapporten i sin helhet och en sammanfattning av höjdpunkterna finns att läsa och ladda ner på www.hm.com/consciousactions2013

Kontaktperson:

Camilla Emilsson Falk, presschef
E-post: camilla.emilsson-falk@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår omkring 3 200 butiker på 54 marknader, inklusive franchisemarknader. 2013 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 150 090 och antalet anställda är fler än 116 000. Ytterligare information finns på hm.com.