H&M på Metropolitan Museum of Art Costume Institute Benefit 2016

H&M har specialdesignat unika plagg till Ciara, Jennifer Hudson, Hailee Steinfeld, Lucky Blue Smith, Pyper America Smith och Amber Valletta för årets mest prestigefyllda modegala.

H&M:s designteam har för andra året i rad skapat kläder åt kända gäster på Metropolitan Museum of Art Costume Institute Benefit. De unika plaggen med fokus på traditionellt hantverk, avancerade tekniker och nya material är framtagna med inspiration från utställningens tema; ”Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology”. Gästerna sittandes vid H&M:s bord visade upp sina H&M-designade kläder på röda mattan under kvällen och fick även en exklusiv förhandsvisning av årets utställning.

”Det har varit fantastiskt att designa plagg till dessa talangfulla gäster på Costume Institute Benefit-galan. Vi på H&M älskar mode och har skapat de här plaggen med hjälp av avancerade tekniker och med omsorg in i minsta detalj,” säger Pernilla Wohlfahrt, designchef och kreativt ansvarig på H&M

”Jag har länge varit en stor beundrare av H&M och jag är väldigt glad över att ha blivit inbjuden och även haft möjligheten att skapa en unik klänning med designteamet. Det har verkligen varit en speciell upplevelse på alla sätt,” säger sångerskan Ciara.

”Det har varit en fantastisk upplevelse att samarbeta med H&M för att skapa en unik klänning till detta speciella tillfälle. Det långa släpet får mig att känna mig så glamorös,” säger sångerskan och skådespelerskan Jennifer Hudson.

“Jag känner mig lyckligt lottad att ha fått arbeta med H&M för min första Met-gala! Min klänning är ett perfekt exempel av årets tema; en blandning av komplexa detaljer och nya innovativa tekniker, men med en ikonisk silhuett,” säger modellen Pyper Smith.

Utställningen ”Manus x Machina” belyser hur tekniska lösningar och traditionellt hantverk inom mode alltmer flyter samman. Temat inspirerade H&M:s designteam att skapa unika plagg med hjälp av tekniker som laserskärning, handbroderi och plissering samt detaljarbeten i fjädrar av vinyl och infattade kristaller.

Sångerskan Ciaras klänning designades som ett enda stort smycke, med infattade Swarovski-kristaller hängandes från ett rutnät av bladliknande metallkedjor, hög hals och brottarrygg.

Sångerskan och skådespelerskan Jennifer Hudson bar en vit klänning med ett sidenliv som broderats för hand med stavpärlor i ett tredimensionellt mönster, franska knutar och paljetter. Klänningen avslutades med ett långt glamouröst släp.

Skådespelerskan och sångerskan Hailee Steinfelds smaragdgröna klänning stod för minimalistisk glamour; korsettlivet hade ett nät av paljetter som klätts med silkesorganza, medan den hellånga kjolen i sidensatin hade en hög centrerad slits.

Modellen Lucky Blue Smith var klädd i en smal, benvit smoking i italiensk ull med markerade axlar och en vit sidenskjorta – båda med knappar av Swarovski-kristall. Till detta bar han skinnbyxor som ytbehandlats för en blå metallic-effekt.

Modellen Pyper America Smith hade en skimrande klänning i sidentyll med ett paljettbroderat liv, och var utsmyckad med laserskurna fjädrar i vinyl och handsydda fransar.

Modellen Amber Valletta bar en elegant klänning av hållbara material. Klänningen av mörkblå sidentaft var utsmyckad med paljetter av återvunnen plast och mer än 1 000 blad av ekologiskt siden. Vissa av sidenbladen har i sin tur dekorerats med laserskurna detaljer i vinyl med reflexeffekt. Ambers pojkvän, Teddy Charles, bar en svart ullsmoking med breda slag i sidensatin och markerade axlar.

Kontaktperson:
Johanna Dahl, PR-ansvarig H&M Sverige

E-mail: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 4 000 butiker i 61 länder, inklusive franchisemarknader. 2015 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 210 miljarder och antalet anställda är fler än 148 000. Ytterligare information finns på hm.com.