H&M:s klädinsamling lanseras i alla butiker i Sverige

H&M var det första modeföretaget i världen som i februari 2013 lanserade ett globalt klädinsamlingsinitiativ. Syftet är att spara på naturresurser och bidra till minskad miljöpåverkan genom att undvika textilavfall. Från idag den 22 augusti kan kunder lämna in sina begagnade plagg i alla H&M-butiker i hela Sverige. Alla typer av kläder, oavsett märke och skick, tas emot. De insamlade kläderna återvinns bland annat som nya textilfibrer. För varje inlämnad påse med kläder får kunden en rabattkupong.

– H&M vill göra någonting bra för miljön och minska textilavfallet. Därför erbjuder vi våra kunder en bekväm lösning att kunna lämna in sina använda eller defekta kläder på H&M. I framtiden vill vi att det ska vara lika självklart som att panta burkar, säger Pär Johanson, landschef för H&M i Sverige.

Hållbarhet är en viktig del av H&M:s erbjudande och H&M strävar efter att undvika samt minska avfall och vill sluta kretsloppet för textilier. Syftet med klädinsamlingen är att hitta tekniska lösningar för att återanvända och återvinna alla textilfibrer till nya fibrer på lång sikt. Klädinsamlingens överskott kommer att skänkas till Conscious Foundation för att investera i innovationsprojekt som syftar till att sluta kretsloppet för textilfibrer inom H&M:s värdekedja.

För mer information:

Kontaktperson:

Johanna Dahl, PR-chef H&M Sverige
E-mail: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 2 900 butiker på 49 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda är fler än 104 000. Ytterligare information finns på hm.com.