Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2012

H & M Hennes & Mauritz AB höll på torsdagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Eva Hägg. Årsstämman fastställde utdelningen i enlighet med styrelsens förslag till SEK 9:50 per aktie. Avstämningsdag är den 8 maj 2012. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 11 maj 2012.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2010/2011.

Samtliga styrelseledamöter omvaldes: Mia Brunell Livfors, Anders Dahlvig, Lottie Knutson,
Sussi Kvart, Bo Lundquist, Stefan Persson, Melker Schörling och Christian Sievert.
Styrelsen omfattar, liksom 2011, åtta stämmovalda styrelseledamöter.
Stefan Persson omvaldes till styrelseordförande.

Av de fackliga organisationerna sedan tidigare utsedda ordinarie ledamöter är Margareta Welinder och Marie Björstedt. Suppleanter är Tina Jäderberg och Ingrid Godin.

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att det totala styrelsearvodet ökar med 175 000 kronor till att uppgå till totalt 5 025 000 kronor. Styrelsearvodet fördelar sig enligt följande: 1 350 000 kronor till styrelsens ordförande, 475 000 kronor till stämmovald styrelseledamot, ledamöter i revisionsutskottet extra 100 000 kronor samt ordförande i revisionsutskottet extra 150 000 kronor.

Årsstämman godkände valberedningens förslag till principer för valberedningen samt valde ledamöterna för valberedningen fram till dess ny valberedning utsetts. Valberedningens ledamöter är Stefan Persson, Lottie Tham, Liselott Ledin, Alecta, Jan Andersson, Swedbank Robur fonder samt Anders Oscarsson, AMF och AMF Fonder.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till beslut beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Kontaktpersoner:

Nils Vinge, IR-ansvarig                        070-796 52 50
Kristina Stenvinkel, Informationschef    070-796 54 40

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2012 kl 17.00 (CET).

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday och Cheap Monday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 2 500 butiker på 44 marknader, inklusive franchisemarknader. 2011 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 128 810 och antalet anställda är fler än 94 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.