Ny finansdirektör för H & M Hennes & Mauritz AB

Leif Persson efterträder Jan Jacobsen på posten som finansdirektör för H & M Hennes & Mauritz AB. Leif Persson har arbetat med finansfrågor inom H&M- koncernen sedan 1974. Sedan mars 2000 har han arbetat med finansfrågor på huvudkontoret i Stockholm tillsammans med Jan Jacobsen. Mellan 1989 och 2000 var Leif Persson finanschef för H&M i Tyskland, H&M:s största marknad, samt dessförinnan för H&M i Danmark (1979-1989).

Jan Jacobsen kommer fortsättningsvis att arbeta som "senior financial advisor" för H&M-gruppen samt knytas närmare familjen Stefan Perssons privata bolag som bland annat är största aktieägare i H & M Hennes & Mauritz AB.

Kontaktpersoner:
Leif Persson, 08-796 13 00
Jan Jacobsen, 070-731 83 21
Carl-Henric Enhörning, 08-796 54 10

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home samt ARKET. Per den 30 november 2017 har H&M-gruppen 43 onlinemarknader och 4 739 butiker på 69 marknader, inklusive franchise-marknader. 2017 uppgick omsättningen inklusive moms till cirka SEK 232* miljarder. Antalet anställda uppgår till fler än 161 000. Ytterligare information finns på about.hm.com