Rando – Haglöfs presenterar världens första skidoverall i Gore-Tex® Active

Kanske ligger hemligheten i Randonée i konstrasten att kämpa sig uppför fjället för att senare få njuta av färden nedför. Kanske är det vetskapen om att hitta snö som ingen tidigare åkt på. Eller kanske att bara njuta av vidsträckta landskap. Oavsett ställer aktiviteten alldeles särskilda krav på utrustningen.

Till vintern 2013 lanserar Haglöfs en ny omfattande kollektion för skidåkare som vill söka sig bort från liftsystem och pistade nedfarter. Gemensamma nämnare för produkterna, som samlas under familjenamnet RANDO, är en produktutveckling med fokus på säkerhet och att snabbt och enkelt kunna anpassa kläderna till föränderligt väder eller om man är på väg upp eller ner för berget. En av årets stora nyheter är RANDO AS SUIT – världens första skidoverall i 3-lagers Gore-Tex® Active. I utvecklingsarbetet har Haglöfs fokuserat på att utnyttja egenskaperna i Gores Active-teknologi för att kunna erbjuda det lättaste, mest bekväma, vattentäta och andande skidplagget på marknaden.

RANDO AS SUIT har en ren design men med alla de produktegenskaper man kan förvänta sig som hjälmkompatibel 3-vägsjusterbar huva, DWR-behandlat ytskikt och fickor strategiskt placerade så att de är åtkomliga även med ryggsäcken på. Overallen har även långa, förstärkta och vattentäta dragkedjor vid armhålor och längs lår för att kunna maximera ventilationen. RANDO AS SUIT är det lättaste heltäckande plagg med bäst andningsförmåga som Haglöfs någonsin tillverkat. Kanske finns det inget bättre att åka skidor i.

Ryggsäcken är alltid med på fjället
När outdoor-skidåkaren söker sig bort från tillrättalagd terräng är ryggsäcken alltid med. Där finns lavinsond, spade och annan säkerhetsutrustning tillsammans med förstärkningsplagg och kanske lite matsäck.

Haglöfs nya ryggsäck TURA passar perfekt för den som vill ta sig lite längre bort för att åka skidor eller snowboard. TURA är en slitstark vinterskidsäck i samma minimalistiska anda som Haglöfs topptursryggsäck RAND. TURA är dock 40 % lättare än sin förebild, bland annat tack vare att rygg och axelremmar är konstruerade i ett stycke. Ryggsäcken har en lättillgänglig framficka för säkerhetsutrustning, är förberedd för integrerat vätskesystem och utrustad med hålband för att fästa extrautrustning. TURA erbjuder också flera olika sätt att bära skidorna på – ytterligare en egenskap som visar på ryggsäckens enastående flexibilitet.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2011 uppgick omsättningen till 626 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 10 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se