• Haldex/

Haldex inleder konceptfas med bromslösningar för självkörande fordon med världsledande lastbilstillverkare

Haldex har i en nära dialog med en världsledande tillverkare av lastbilar blivit utvald till en konceptfas där Haldex lösning ”Scalable Brake System” kommer utvärderas, vilket förväntas leda till ett utvecklingskontrakt vid årets slut.

Haldex presenterade sina framtidsprojekt kring uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon, ”Scalable Brake System”, under våren 2018. Därefter har ett antal kunddialoger inletts där en av dem nu resulterat i att Haldex blivit utvald till en konceptfas, med målet att teckna ett utvecklingskontrakt vid årets slut. Ett utvecklingskontrakt innebär att tillverkaren och Haldex i nära samarbete utvecklar en lösning som sedan förväntas gå i produktion 4-5 år senare.

”Vi har jobbat nära kunden under hösten och har genomfört ett antal tester där våra testresultat varit långt bättre än de andra lösningar som presenterats. Vi ser därför med tillförsikt fram emot att få bevisa detta under den konceptfas som nu inleds”, säger Åke Bengtsson, VD och Koncernchef för Haldex. ”Vi är mycket glada för det genombrott detta samarbete medför. Det är ett bevis på att vår teknik är innovativ och att våra lösningar är världsledande.”

”Scalable brake systems” utmärker sig mot andra lösningar på marknaden genom:

• avancerad fordonsdynamik där Haldex använder sensorer och algoritmer för att få dragbil och släpvagn att bromsa och följa önskad färdriktning på ett optimalt sätt,
  • öppet och integrerbart gränssnitt mot fordonstillverkarens VMM (vehicle motion management) där fordonstillverkaren behåller kontrollen över VMM och samtidigt får tillgång till all fordonsdata,
  • ett system som fungerar med både tryckluftsdrivna bromssystem och elektrifierade bromssystem,
  • och en arkitektur som är modulär och skalbar.

För ytterligare information, besök http://corporate.haldex.com eller kontakta:

Åke Bengtsson, VD & Koncernchef, 0418-476000
Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications,
catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) ska offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande av den person som anges som mediakontakt i detta pressmeddelande, den 14 februari 2019, kl 7.20

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2200 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter cirka 5 miljarder SEK.