Haldex och Master tecknar strategiskt partnerskap i Brasilien

Haldex och Master, Master Sistemas Automotivos Limitada, har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal där företagen förbinder sig att samarbeta med tillverkning, försäljning och teknisk support av system för låsningsfria pneumatiska bromsar (ABS) till den kommersiella släpvagnsmarknaden i Brasilien.

Med början av 2013 kommer en ny lagstiftning att införas i Brasilien som kräver att alla nya släpvagnar till 100% skall vara utrustade med ABS-system till 2014. I Brasilien uppgår produktionsvolymen av släpvagnar till ca 60.000 fordon årligen.

Genom att kombinera Haldex premium ABS-produkter med Masters premium produktsortiment, kundservice och utbildningsnätverk, illustrerar partnerskapet båda företagens önskningar om att erbjuda kunderna högsta kvalitet och spetskompetens inom kundservice.

"Detta avtal skapar en plattform för snabbare tillväxt på den brasilianska släpvangsmarknaden, som möter de kommande kraven till följd av den nya lagstiftningen", säger Jay C. Longbottom, Affärsområdeschef Air Controls. "Med vår premium produkt kompletterad av Masters väletablerade kundservice- och utbildningsnätverk, kan vi garantera att den nya ABS-tekniken kommer att introduceras på ett säkert och kvalitativt sätt".

Esdânio Nilton Pereira, MD, Master Sistemas Automotivos Limitada sade: "Masters och Haldex har nu gemensamt engagerat sig för ett långsiktigt samarbete för framgång för båda företagen och framför allt till förmån för våra kunder."

Bakgrund

Haldex (www.haldex.com) med huvudkontor i Landskrona, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala kommersiella fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Nasdaq OMX Stockholmsbörsen och hade 2010 en omsättning på ca 3,7 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till ca 2200 personer.

Haldex do Brasil Ind e Com Ltda grundades 1992. För närvarande konsolideras all verksamhet i landet till São José dos Campos i delstaten São Paulo. Haldex do Brasil verkar främst på den sydamerikanska marknaden med fokus på Haldex automatiska bromshävarm och tryckluftsventiler till släpvagnar. Antalet anställda är ca 160.

Master Sistemas Automotivos Ltda grundades 1986 och är den största tillverkaren av bromsar för lastbilar, bussar och släpvagnar i Brasilien. Företaget är beläget i Caxias do Sul / RS - Brasilien och har ca 1300 anställda. Master är ett joint venture mellan två företag inom fordons- och vägutrustningssegmentet - Randon SA Implementos e Participações, baserat i Caxias do Sul, och Meritor Inc., som ligger i Troy, Michigan, USA. Bolaget arbetar även med export- och eftermarknad.

För vidare information, vänligen kontakta:
Göran Jarl, Director, Haldex do Brasil: +55 21 9496 4512
Kristina Brink, Informationschef, Haldex AB: +46 418 47 61 88

Haldex (www.haldex.com), med huvudkontor i Landskrona, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala kommersiella fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Nasdaq OMX Stockholmsbörsen och hade 2010 en omsättning på ca 3,7 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till ca 2200 personer.

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 december 2011 kl. 08:30.