Björn Wahlroos är årets näringslivspersonlighet

Nordea och Sampos styrelseordförande Björn Wahlroos är Årets näringslivs-personlighet. Han avancerar därmed från förra årets fjärdeplats. Tvåa är Volvos vd Martin Lundstedt. Det visar årets rankning av ekonomijournalister och affärsmedia som gjorts av kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson.

Den mångårige vinnaren av utmärkelsen ”Årets näringslivspersonlighet”, Fredrik Lundberg, vd för Lundbergföretagen och styrelseordförande i Industrivärden, backar till fjärde plats och fjolårets vinnare Helena Stjernholm, vd på Industrivärden, hamnar på sjunde plats.

"Att som bara halvsvensk bli föremål för sådan uppmärksamhet är givetvis smickrande. Huruvida det är bra eller ej vet jag faktiskt inte. Ibland känns det som det skulle vara lättare om man valde att vara lite mindre personlig. Men man rår ju inte för sin personlighet. Och vad gäller jobbet vi gör på Nordea, så är det ju främst Casper, Torsten och deras team som gör det. Det trevliga är att det verkligen börjar bära frukt”, säger Björn Wahlroos om utmärkelsen.

Både Stefan Ingves, Riksbankschef, och Daniel Ek, vd och medgrundare på Spotify, halkar ner på listan sedan förra året. Upp på tredje plats kommer i stället SEB:s avgående vd Annika Falkengren och Ola Rollén, vd för Hexagon, hamnar på plats fem.

Respondenterna har även röstat på Årets ekonomihändelse 2016-2017. Här toppas listan med god marginal av USA:s presidentval och Trump. Fjolårets vinnare Brexit hamnar på en god andra plats i år, följt av ”den fortsatt låga räntan i världen”.

Hallvarsson & Halvarssons enkätundersökning är genomförd under maj 2017 bland cirka 2 400 representanter från kapitalmarknaden, inklusive analytiker, förvaltare, börs-VD:ar, kommunikationschefer, IR-ansvariga samt ekonomer vid universitet och högskolor.

Undersökningen är den enda i sitt slag och genomfördes första gången 1997.

Årets ekonomiperson

1. Björn Wahlroos, styrelseordförande Nordea och Sampo, 15 %
  2. Martin Lundstedt, vd Volvo, 12 %
  3. Annika Falkengren, vd SEB, 10 %
  4. Fredrik Lundberg, ordförande Industrivärden, 9 %
  5. Ola Rollén, vd Hexagon, 6 %

Årets ekonomihändelse

1. USA:s presidentval och Trump, 39 %
  2. Brexit, 27 %
  3. Den fortsatt låga räntan i världen, 8 %
  4. Allra-skandalen, 6 %
  5. Vinster i välfärden (Reepalu), 5 %

För ytterligare information om undersökningen vänligen kontakta:

Julia Agha, konsult och projektledare, 0761090593, julia.agha@halvarsson.se
Erik Juhlin, Head of Research 0709711217, erik.juhlin@halvarsson.se

Om Hallvarsson & Halvarsson
Hallvarsson & Halvarsson är en oberoende strategisk och finansiell kommunikationsrådgivare. Vi erbjuder Sveriges största kombinerad kompetens inom förtroendeskapande kommunikation med en komplett uppsättning av tjänster inom finansiell kommunikation, corporate communication, corporate marketing och public affairs. Hallvarsson & Halvarsson är en del av H&H Group, med systerbyråerna Comprend, Jung, Creo, Springtime, Involve och Consilio. Hallvarsson & Halvarsson är medlem i AMO, det ledande globala nätverket av oberoende strategiska och finansiella kommunikationsrådgivare.