Henrik Mitelman är Sveriges bästa ekonomijournalist

DI:s Henrik Mitelman är Sveriges bästa ekonomijournalist, Dagens Industri bästa dagstidning, DI.se bästa digitala media och EFN är finansproffsens favorit inom radio och TV. Ekonomiekot Lördag är den bästa podcasten inom ekonomi/finans och SvD Näringsliv twittrar bäst.

Det framgår av kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarssons årliga enkätundersökning bland kapitalmarknadens aktörer: finansanalytiker, förvaltare, börs-VD:ar, IR- och kommunikationschefer, med flera.

Dagens Industris journalist Henrik Mitelman har i många år varit högt rankad, och når för första gången förstaplatsen. På andra plats kommer Charlotte Stjerngren, EFN TV och på tredje plats Andreas Cervenka, som tagit hem utmärkelsen ”Årets bästa ekonomijournalist” mellan åren 2013 och 2016.

Dagens Industri är överlägsen vinnare både som Bästa dagstidning och Digital media.

Förra årets nya kategori Årets Twitter-konto har i år en ny vinnare, nämligen Svenska Dagbladets @SvDNaringsliv.

Bästa affärsmagasin är, enligt finansmarknaden aktörer, Affärsvärlden. Tidningen har därmed vunnit klassen för affärs- och facktidningar under de samtliga 21 år som undersökningen har genomförts.

EFN tar för andra gången hem segern som Bästa TV- och radiokanal. Tidigare år har utmärkelsen gått till de båda public serviceföretagen SVT eller Sveriges Radio.  Sveriges Radio kan i år i stället glädja sig åt att Ekonomiekot Lördag är proffsens favoritpodcast.

Nyhetsbyrån Direkt, som vunnit i nyhetsbyråklassen i 19 år i rad, och förra året fick se sig slagen av Bloomberg, har i år återtagit tronen och återigen blivit framröstad som favorit.

Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, tar för åttonde året i rad hem segern som den bästa makroekonomiske kommentatorn. Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, är årets vinnare bland de privatekonomiska kommentatorerna.

Hallvarsson & Halvarssons enkätundersökning är genomförd under maj 2016 bland kapitalmarknadens representanter, som bland andra inkluderar finansanalytiker, förvaltare, börs-VD:ar, kommunikationschefer, IR-ansvariga samt ekonomer vid universitet och högskolor. Undersökningen är den enda i sitt slag och genomfördes första gången 1997.

”Resultatet av årets undersökning visar att konkurrensen mellan ekonomijournalister är knivskarp och att finansmarknadens aktörer ställer krav både på intelligent analys och snabb rapportering”, säger Weje Sandén, ordförande i priskommittén och partner på Hallvarsson & Halvarsson.

Hallvarsson & Halvarssons ranking av affärsmedia och ekonomijournalistik i Sverige 2017:

Årets ekonomijournalist

2. Ekonomiekot (SR)
  3. SVT Nyheter

Årets podcast

1. Ekonomiekot Lördag (Sveriges Radio)
  2. EFN-podden

1. USA:s presidentval och Trump
  2. Brexit
  3. Den fortsatt låga räntan i världen

För ytterligare information om undersökningen vänligen kontakta:

Julia Agha, konsult och projektledare, 0761090593, julia.agha@halvarsson.se
Erik Juhlin, Head of Research 0709711217, erik.juhlin@halvarsson.se

Om Hallvarsson & Halvarsson
Hallvarsson & Halvarsson är en oberoende strategisk och finansiell kommunikationsrådgivare. Vi erbjuder Sveriges största kombinerad kompetens inom förtroendeskapande kommunikation med en komplett uppsättning av tjänster inom finansiell kommunikation, corporate communication, corporate marketing och public affairs. Hallvarsson & Halvarsson är en del av H&H Group, med systerbyråerna Comprend, Jung, Creo, Springtime, Involve och Consilio. Hallvarsson & Halvarsson är medlem i AMO, det ledande globala nätverket av oberoende strategiska och finansiella kommunikationsrådgivare.