Nordic Financial Communication Summit 2018: Premiär för Nordens största konferens för finansiell kommunikation

Den 30 maj 2018 arrangerar kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson Nordens största konferens för finansiell kommunikation – Nordic Financial Communication Summit. Huvudtalare är Philippa ”Pippa” Malmgren*, en av världens mest uppskattade trendspanare, författare och tidigare finansiell rådgivare åt bland annat Bush-regeringen. Bland övriga talare finns Ann Grevelius, Lauri Rosendahl och Magnus Billing. Under dagen delas även Ekonomijournalistpriset ut av Christer Gardell, som stod bakom en av 2017 års största affärshändelser.

Företags och organisationers kommunikation med sina intressenter, vare sig det gäller journalister, analytiker eller investerare, blir allt viktigare. Hallvarsson & Halvarsson, Sveriges ledande kommunikationsbyrå inom finansiell kommunikation, arrangerar därför den 30 maj Nordens största konferens med fokus på finansiell kommunikation. Temat är Trust - in an age of transparency.

Under Nordic Financial Communication Summit kommer ämnen som den ökade populismens påverkan på bolag och ekonomi, trender inom M&A och börsnoteringar samt ledningsgruppers starka fokus på investerarrelationer diskuteras av de tyngsta branschpersonligheterna.

- Finansiell kommunikation är viktigare än någonsin för att skapa förtroende i en marknad med många intressenter, kanaler och sändare. Hur kan vi bli ännu bättre på att nå fram med relevanta budskap till rätt mottagare och vilken information vill egentligen mottagarna ha? Vi vill med den här dagen erbjuda alla intressenter inom finansiell kommunikation att mötas och diskutera trender, utmaningar och lösningar, säger Johan Ramsten, VD på Hallvarsson & Halvarsson.

Under Hallvarsson & Halvarssons drygt 20-åriga historia har bolaget organiserat flera årliga seminarier, däribland Hallvarsson & Halvarssons ekonomijournalistranking och ett årligt seminarium om trender i årsredovisningar. I år väljer Hallvarsson & Halvarsson att samla allt i en enda större konferens – Nordic Financial Communication Summit 2018.

En efterlängtad talare

Huvudtalare är Philippa ”Pippa” Malmgren, författare, trendanalytiker och ekonomisk rådgivare åt några av världens största ekonomier och bolag. Hon kommer att dela med sig av sina tankar om framtiden och sina personliga erfarenheter av att arbeta med Brexit och andra geopolitiska frågor.

Bland talarna på Nordic Financial Communication Summit märks också Lauri Rosendahl, Ann Grevelius och Magnus Billing. Fler talare och programpunkter offentliggörs inom kort.

Programmet avslutas med Ekonomijournalistpriset, som i år kommer delas ut av Christer Gardell, Cevian Capital. Priset som delas ut för 21: a året i rad, men nu med nytt namn, belönar årets bästa insatser inom ekonomijournalistik inom ett flertal kategorier. Som vanligt är det näringslivet som rankar vilka de anser vara bäst.

Övrig information

2018 års Nordic Financial Communication Summit hålls på hotell At Six och vänder sig främst till personer inom finans, IR, kommunikation, media, hållbarhet och public affairs. Majoriteten av seminariet kommer att hållas på engelska och deltagare från hela Norden är inbjudna.

Arrangör:
Hallvarsson & Halvarsson

För mer information, besök https://nordic-financial-communication-summit.confetti.events/, eller kontakta:

Dag Söderberg, Partner, Hallvarsson & Halvarsson
E-post:
dag.soderberg@halvarsson.se

*Biografi, Dr. Philippa ”Pippa” Malmgren

Dr. Pippa Malmgren är trendspanare och rådgivare till investerare, myndigheter och regeringar bland annat i ekonomiska policys och strategier. Pippa Malmgren förutsåg finanskrisen 2007, utvecklingen i den kinesiska ekonomin och Brexit. Hon är författare till bl.a. boken Signals: How Everyday Signs Can Help Us Navigate the World’s Turbulent Economy där hon beskriver hur man genom att rätt tolka signalerna i det ekonomiska landskapet kan förutse – och förbereda sig för - nästa ekonomiska överraskning. Pippa Malmgren är särskilt uppskattad för att, istället för med siffror och formler, pedagogiskt beskriva den finansiella utvecklingen i ord.

Pippa Malmgren rankas som en av de 20 mest inflytelserika ekonomerna av ansedda Richtopia. Hon har en imponerande bakgrund som ekonomisk rådgivare till Bush-regeringen och USA:s National Economic Council samt som medlem i presidentens Working Group on Financial Markets. Hon har varit Head of Global Asset Management Business på Bankers Trust i Asien, Chief Currency Strategist på Bankers Trust och Head of Global Investment Strategy på UBS.

Hon är rådgivare i Brexitfrågor till det brittiska handelsministeriet och till det brittiska försvarsministeriets globala strategikommission. Pippa Malmgren började sin karriär på OECD.

Förutom hennes bok Signals har Pippa Malmgren skrivit mycket om teknologi och ekonomi och publicerat i Wired Magazine, Monocle, The International Economy, Economia, Institutional Investor, Die Handelsblatt och The New Statesman för att nämna några.

Dag Söderberg, Partner, Hallvarsson & Halvarsson
E-post: dag.soderberg@halvarsson.se

Hallvarsson & Halvarsson (halvarsson.se) är en ledande kommunikationsrådgivare inom corporate communications, corporate marketing, CSR, finansiell kommunikation, investerarrelationer och public affairs. Vår kundportfölj är bred och inkluderar både små och stora företag och organisationer. Vi är cirka 70 konsulter med gedigen bakgrund inom respektive kompetensområde.