Planer för kvarteret Borgen presenterades i dag

Report this content

Nätt och luftigt - med stark samhörighet till Söders karaktär. Så kan den framtida gestaltningen av kvarteret Borgen i centrala Halmstad bli framöver. Utvärderingsgruppen utsåg idag Liljewall arkitekter till vinnare i arkitekttävlingen för att ha gjort den bästa omdaningen av området när en ny detaljplan ska tas fram.

Halmstads Fastighets AB ska bygga 500 nya hyresrätter i hela kommunen. Ett av de större projekten är kvarteret Borgen med plats för cirka 150 nya bostäder.

Inför det kommande detaljplaneringsarbetet lät HFAB fyra arkitektbyråer ta fram ett första förslag hur området skulle kunna gestaltas framöver. Samtliga förslag innehöll många goda kvaliteter, men utvärderingsgruppen fastnade för Liljewall arkitekter.
– Vi ville få fram ett brett urvalmaterial som underlag för kommunens kommande detaljplanearbete för kvarteret Borgen. Det innebär att identifiera samt lyfta fram det som kan förstärka stadsdelens identitet och tilltalande mångfald samtidigt som det tillförs nya kvalitéer, säger Terje Johansson vd och ordförande i utvärderingsgruppen.

Så här bedömer utvärderingsgruppen det vinnande förslaget: ”Greppet ger en känsla av hus i park och en stark samhörighet med Söders karaktär. Trots det stora lägenhetsinnehållet verkar förslaget nätt och luftigt. Den upplösta planen ger bra utblickar främst mot Nissan och naturlig kontakt med Kronobränneriet och Doktorsvillan. Genom upprepning av samma planlösning för de fem punkthusen blir den ”improviserade” planen ändå rationell. Mellan husen uppstår ett antal välstuderade gårdsrum. Mot Nissan redovisas ett fint litet torg, Borgenplatsen, omgivet av lokaler. Gavelmotivet och de varierade hushöjderna mot Nissan ger en intressant rytm tillsammans med Doktorsvillan och Kronobränneriet.”

HFAB:s avsikt är att när produktionen blivit verklighet i första hand erbjuda dessa lägenheter till befintliga hyresgäster.
– Vi premierar våra egna hyresgäster samtidigt som vi försöker underlätta otraditionella flyttmönster och bidra till minskad segregation, säger Terje Johansson.

För ytterligare information: Terje Johansson, vd, och tillika ordförande i utvärderingsgruppen, 035 138349, Marie Dellhag, fastighetsutvecklingschef, 035 138390 eller Anders Thorén, affärsutvecklings- och kommunikationschef, 035 138452.

Citat

Utvärderingsgruppen