Nästa generations medicindosa larmar med sms

– Äldre personer och personer med demensproblematik glömmer ofta om de har tagit sin medicin eller inte. Ibland tar de alldeles för mycket medicin och då kan det gå riktigt illa. Careousel är lösningen på det problemet, säger Ingemar Hägerbro, delägare och en av grundarna till PharmaCell.

Produktutveckling Tillsammans med Digitool i Mjölby har PharmaCell vidareutvecklat produkten. Ett antal prototyper med inbyggd mobiltelefon är redan klara för test och går allt som planerat ska Careousel GSM börja serietillverkas redan i maj. – Det betyder till exempel att du som anhörig kan få ett sms när din gamla mamma eller pappa inte har tagit sin medicin. Eller att vård- och omsorgspersonalen får veta när en patient inte tagit sin medicin. Det kan bespara mycket lidande, konstaterar Ingemar.

Ytterligare en förbättring är att vårdtagaren själv eller en anhörig kan ladda dosan med en engångskasett. Dessutom kan dosan kommunicera med en dator via USB-kabel, vilket underlättar programmeringen.
–Tidigare har en läkare eller sjuksköterska varit tvungen att ladda dosan. Med engångskasetten kan den skickas färdigfylld och hämtas ut på ett apotek, säger Ingemar.

Inviger kontor i Motala De båda grundarna, Ingemar Hägerbro och Mats Eriksson, har fram tills nu bedrivit verksamheten som en fritidssysselsättning. Men nu börjar efterfrågan öka främst från England där man nyligen fått en stororder. – Vi har väntat länge på det stora genombrottet och nu har det äntligen kommit. Fram till nu har vi arbetat hemifrån, men nästa vecka inviger vi vårt kontor i Motala, säger Ingemar. – Det är tydligt att marknaden är mogen för den här typen av produkter och tjänster. I takt med att befolkningen blir äldre ökar också behovet av vård och omsorg i hemmet. Careousel är ett hjälpmedel som kan bidra till att såväl vårdtagare som anhöriga kan känna sig tryggare, säger Mats Eriksson, en av delägarna i PharmaCell.

PharmaCell var ett av företagen som presenterade sig vid den välbesökta konferens som arrangerades av Hälsans nya verktyg i februari.
– Hälsans nya verktyg är en satsning som ligger helt rätt i tiden och som jag upplever ger ett starkt stöd, bland annat när det gäller utländska kontakter, avslutar Ingemar.

Careousel GSM kommer att visas för första gången på Motala Expo den 27-28 mars.

För ytterligare information kontakta: Ingemar Hägerbro, PharmaCell AB Elisabet Lärkhammar, vd Hälsans nya verktyg 0705-78 90 65, info@pharmacell.se 0705-61 91 97, elisabet@haslansnyaverktyg.se www.pharmacell.se www.halsansnyaverktyg.se