Godkänt patent i Australien

Hamlet Pharmas patentansökan i Australien från 2010 har idag godkänts och patent har beviljats. Patentet skyddar metodik för produktion av rekombinant alfa-laktalbumin, som är en kritisk beståndsdel i HAMLET-komplexet. Proteinet bildar HAMLET genom att binda en fettsyra, och båda komponenterna krävs för att HAMLET ska döda tumörceller.

Det australiska patentet är ytterligare en medlem i den växande patentfamilj som skyddar produktion av en speciellt fördelaktig rekombinant variant av HAMLET benämnd all-ALA. Patent har tidigare beviljats i USA, Japan och i sju Europeiska länder. De beviljade patenten är giltiga t.o.m. 8 januari 2030.

Patent som skyddar det rekombinanta proteinet är väsentliga för att säkra utvecklingen av rekombinant HAMLET till läkemedel. I ansökan nämns också möjligheten att i framtiden använda delar av det rekombinanta proteinet (peptid läkemedel).

Den internationella acceptansen av Hamlet Pharmas patentansökningar är väsentlig för den framtida utvecklingen av HAMLET och för de kliniska studier som nu planeras.

För ytterligare information kontakta:

Hamlet Pharma AB,
Catharina Svanborg, styrelseordförande och medicinskt ansvarig
Tel: 070-942 65 49,
E-post: catharina.svanborg@hamletpharma.com

Hamlet Pharma, vars aktier är noterade på AktieTorget, är ett bolag som bedriver läkemedelsutveckling baserat på ett tumördödande protein-lipidkomplex, HAMLET, bildat av två naturliga och ofarliga molekyler som finns i bröstmjölk. Utvecklingen syftar till att ta fram preparat som primärt ska användas för behandling och prevention av cancersjukdomar. HAMLET dödar effektivt tumörceller men har samtidigt visat sig vara ofarligt i de proof-of-concept studier som gjorts på människa. Substansen har visat behandlingseffekt mot hudpapillom i en placebo-kontrollerad klinisk studie och orsakar utsöndring av döda cancerceller efter injektion i urinblåsan hos patienter med blåscancer. Hamlet Pharma avser inleda fas II studier rörande koloncancer och blåscancer, två svårbotade och vanliga cancerformer.